Gennem en lang erhvervskarriere som direktør og leder har Peter Rasmussen over tiden læst et utal af ansøgninger og ansat et stort antal medarbejdere. Og hans oplevelse er, at alt for mange kandidater tror, at de skal lande jobbet direkte på ansøgningen. Og det er forkert, fortæller han.
– Din ansøgnings eneste formål er at få dig til en samtale. Og det kræver, at du gør lederen nysgerrig og interesseret i dig ved at vise, at du forstår virksomheden og har noget at byde på, som den kan bruge.
Og skal hans bedste råd koges ned til en sætning, lyder den: Du skal søge virksomheden – ikke jobbet.
Hvad det konkret betyder, kan du læse herunder, hvor vi også kommer ind på følgende:
Når man som leder sidder med bunken af ansøgninger, er det meget nemt at gennemskue, om ansøgeren har genbrugt den samme ansøgning til flere jobs, fortæller Peter.
Typisk viser det sig ved, at ansøgningen ikke viser indsigt og forståelse af virksomheden, men er en generisk beskrivelse af kandidatens kompetencer, erfaring og personlighed.
Og det duer ikke, siger han.
– For det første er det useriøst, og for det andet viser det, at kandidaten ikke har sat sig ind, hvilken virksomhed, de har søgt. Og det er den største fejl, du kan begå, for som leder vil du have folk, der søger din virksomhed og ikke det gældende job, fortæller han.
Det afgørende er nemlig, at kandidaterne har et oprigtigt og begrundet ønske om at arbejde for netop den virksomhed, de søger, fortæller han.
Kan de vise det i ansøgningen, er chancen for at komme til samtale stor.
Men det kræver, at kandidaten har sat sig ind i følgende hos virksomheden:
– Og de bedste ansøgninger er dem, der starter med årsagerne til, at de søger lige præcis din virksomhed, og hvor de bruger deres research og indsigt i virksomheden til at underbygge det med. Det viser, at de har gjort sig nogle seriøse overvejelser om, hvordan og hvorfor de passer ind, siger Peter.
Når indsigt og forståelse i virksomheden er det afgørende, fortæller Peter, så skyldes det, at man som leder ønsker folk, der netop vil virksomheden og ikke blot det specifikke job.
Dermed er du som ansøger nemlig et potentielt match for hele virksomheden og ikke bare det pågældende job, fortæller han. For jobbet kan ændre sig.
– Mange folk bliver ansat til et job, men får med tiden nye eller andre opgaver eller rykker rundt. Derfor skal dine værdier passe med virksomheden, og din interesse for samme skal være større end blot det job, du søger.
Peter fortæller, at udover at genbruge dine ansøgninger, så er den største fejl, du kan begå i en jobansøgning, at du glemmer virksomheden og har fokus på sig selv.
– Det værste er en to sider lang ansøgning med et uoverskueligt CV, hvor kandidaten skriver op og ned om sig selv og alle de ting, han/hun har lært og kan. Hold det i stedet kort og hav fokus på, hvordan din profil matcher virksomheden, siger Peter.
Derudover er der en række andre ting, du gerne skal undgå, fortæller han:
I det hele taget er det Peters erfaring, at der i mange ansøgninger er alt for meget fyldstof og irrelevant information.
Langt de fleste bruger nemlig ansøgningen på at beskrive deres personlighed, tidligere jobs og resultater, mens de vedlægger ligegyldige referencer, fortæller han.
– Alt for mange går direkte efter jobbet i deres ansøgning, men i virkeligheden er formålet med ansøgningen at komme til en samtale. Og det kræver, at du synliggør, hvordan din personprofil passer med jobprofilen på en måde, der giver lederen lyst til at møde dig. Og så må du gerne opbygge din ansøgning på en måde - og understrege i den – at formålet er netop en samtale, hvor du kan uddybe og fortælle mere om dig selv, siger Peter.
Vil du blive klogere på, hvordan din personprofil ser ud, kan du læse mere her. Som medlem af Frie kan du få udarbejdet en professionel personprofil.