Sidste forår fik Morten Bank en nedslående meddelelse. Han og seks af hans kolleger skulle spares væk, så han måtte i gang med jobsøgningen. Via LinkedIn er der bid! Han bliver kontaktet af en fødevarevirksomhed på udkig efter en salgsansvarlig, og Morten Bank skynder sig at sende sit CV til direktøren.
Morten Bank kendte godt til virksomheden af omtale. Den tidligere ejer havde to gange mistet fodfæstet, men nu skulle en ny ejerkreds genetablere virksomheden, og de havde ansat en direktør til at tage sig af produktion og afsætning.
- Det var her, jeg kom ind i billedet. Jeg havde selvfølgelig mine forbehold, men da jeg taler med direktøren, som også er relativt nyansat, fortæller han mig, at han tidligere har haft lidt bøvl med at trænge igennem i ejerkredsen, men efter de havde hentet en ny bestyrelsesformand ind fra branchen, var der kommet god fremdrift. Vi holder kontakten et par måneder, og da jeg kommer til samtale i juli, møder jeg både bestyrelsesformanden og direktøren. Der er rigtig god kemi, og jeg bliver kontaktet samme eftermiddag: Direktøren har fået mandat til at få mig tilknyttet firmaet.
På mødet havde parterne i fællesskab udfærdiget en grovskitse for en stilling som salgsdirektør. De havde drøftet løn, ansvarsområder osv., og næste morgen sender direktøren en mail og bekræfter, at de har en aftale, og at jobbeskrivelsen vil blive udformet, når Morten officielt starter.
- Jeg beder ham om, for en god ordens skyld, også at bekræfte datoen for min ansættelse, og det gør han. Så aftalen bliver, at jeg officielt starter 2. september og kan komme på besøg i virksomheden i august.
Alt tegner godt for Morten Bank, der glæder sig til at komme i gang med sit nye arbejdsliv og kan se frem til en sommer uden de store økonomiske bekymringer efter afskedigelsen.
Jeg var så glad for udsigten til at komme i arbejde igen. Aftalen var på plads, og nu kunne jeg holde sommerferie i fred og ro. Jeg kom rigtig godt ud af det med den nye direktør, der havde masser af pionergejst, og jeg så meget frem til vores samarbejde.
Morten Bank
Morten Bank var sikker på, at på trods af virksomhedens brogede fortid, så ville de gå en spændende tid i møde som et nyt stærkt hold, der havde til opgave at genopbygge virksomhedens image og give den en frisk start.
Det viste sig dog imidlertid at være en hel anden virkelighed, der venter ham, da han i august besøger virksomheden.
- Jeg tror, at jeg skal op og mødes med ejerkredsen og fortælle om, hvem jeg er. Jeg starter med at præsentere mig selv, men bagefter bliver direktøren pludselig sendt udenfor døren, og jeg får at vide, at de ikke mener, der er råd til en salgsdirektør, og at de opgaver, jeg skulle løse, var nogle, som den tidligere ejer kunne tage sig af. Altså ham, som flere gange før havde kørt virksomheden i sænk. Jeg var målløs, da jeg gik derfra. De ville vende tilbage til mig ugen efter, og udenfor lokalet står en måbende direktør, der følger mig ud og spørger efter mere information. Han aner ikke, hvad der sker, men jeg siger til ham, at det skal han spørge ejerkredsen om!
Ugen efter erfarer Morten Bank, at direktøren har sagt sit job op, og før det er den nye bestyrelsesformand også stoppet. Ejerkredsen mener ikke, at de er blevet informeret om de nye tiltag og fastholder derfor, at de ikke kan opfylde kontrakten, som Morten har modtaget, men endnu ikke har fået underskrevet.
- Jeg skynder mig at tage fat i Frie for at få juridisk rådgivning, og så starter et langt forløb med dokumenter frem og tilbage. På et tidspunkt bliver jeg kontaktet direkte af en talsmand for ejerkredsen. I første omgang lyder han venlig og sympatisk og vil gerne finde frem til en god løsning, men pludselig ændrer han taktik og siger, at det vil skade min fremtid i branchen, at jeg er sådan en, der rasler med sablen og lægger sag an, lige så snart der er samarbejdsproblemer. Så lagde jeg på!
Senere kontakter talsmanden Morten Bank endnu engang og tilbyder ham et forlig på 30.000 kr.
Men da Morten ifølge kontrakten var ansat uden prøvetid og havde seks måneders løn + ferie til gode, afslår han, og Fries jurist indskærper, at al fremtidig udveksling skal ske igennem Frie, og der bliver indsendt en stævning til retten i september.
- Det var enormt frustrerende. Fra at tro, at jeg skal til at tjene penge og har fået et godt job, vender det hele på halvanden uge, og jeg skal til at føre en sag. Inde bag facaden var det hele bare pilråddent, så det var alligevel godt, at jeg endte med ikke at komme i gang og lægge navn til den virksomhed.
Virksomheden sætter en advokat på sagen, der forsøger at pille dokumentationen fra hinanden, men Morten og det juridiske team er sikre på, at de har en god sag, da de udover kontrakten også har direktørens bekræftende e-mail som dokumentation.
I februar tager sagen endnu en drejning, da selskabet bag virksomheden går konkurs. Morten og Frie vinder sagen. Virksomheden skal betale godtgørelse på seks måneders løn, og derfor overgår afgørelsen til Lønmodtagernes Garantifond, som hjælper lønmodtagere, der kommer i klemme i konkursramte virksomheder. Her vil Morten dog kun få dækket en del af den fulde godtgørelse. Han har ikke fortrudt, at de gik rettens vej:
- Det har givet mig ro at kunne læne mig op ad den juridiske bistand og vide, at et eventuelt tab ikke ville koste mig andet end frustrationen. Jeg er meget taknemmelig over den hjælp, jeg har fået fra Fries dygtige jurister. Det ville have været for tungt både økonomisk og mentalt at stå med alene.