Når en virksomhed har brug for en freelancesælger eller mødebooker til at banke nogle døre ind, kan de ringe til Pia, der begyndte som deltidsselvstændig i 2002.
De seneste 10 år har hun været fuldtid i enkeltmandsvirksomheden Zervision, hvor hun på timebasis tilbyder support til bl.a. salg og mødebooking samt som salgsbooster for virksomheder på messer.
– Efter jeg blev 100 % selvstændig, har jeg det stort set altid godt – både når dagen er slut og en ny starter. Som ansat oplevede jeg i flere jobs, at ondt i maven blev en følgesvend, fortæller hun.
Og de efterhånden mange år som selvstændig har lært hende, at både det gode arbejdsliv og de bedste arbejdsmæssige resultater kommer af primært to ting:
I dag arbejder Pia omkring 25 timer om ugen. Tidligere har det i en periode på tre-fire år været meget mere – 12-14 timer om dagen – men det var hverken godt for hende eller den forretning, hun drev.
For at jeg kan have det godt, skal jeg have overskud til at løse opgaverne godt. Og i mit arbejde med salg, der foregår primært på telefonen, kan jeg ikke knokle på syv-otte timer om dagen uden, at det går udover mit fokus og min effektivitet. Så jeg har valgt at arbejde de timer, hvor det giver mening og værdi for mig og mine kunder. Pia Krabbe Christiansen.
Det giver hende nemlig følgende fordele:
Når du er din egen chef, skal du netop huske at lytte til dig selv, fortæller Pia. For den egentlige værdi i at være selvstændig ligger ofte andre steder end i blot at tjene penge, mener hun.
– For mig handler det om Frihed. Friheden i, at jeg selv bestemmer over mit eget liv og ikke er en bonde i et skakspil, hvor andre bestemmer trækkene. Og med udgangspunkt i bevidstheden om det, har jeg lært at lytte mere til mine egne behov for at skabe den bedst mulige work life balance, siger hun og uddyber:
– Det med tryghed i ansættelsen virker ikke for mig. Jeg er tryg, når jeg selv kan tage affære, når det er påkrævet, og være herre over min egen skæbne.
Og det vigtigste for hende er, at hun trives i det, hun laver. Konkret betyder det, at hun takker nej til følgende opgaver:
Men det at sige nej er ikke en nem ting at lære, fortæller hun. Til gengæld er det nødvendigt på den lange bane.
Pias erfaring er derfor, at man skal blive bevidst om, hvad det er, der giver en forkert fornemmelse ved bestemte opgaver, så man kan identificere dem og undgå dem.
Eller forebygge problemerne, hvis muligt.
– Jeg skal have det godt i maven med de opgaver, jeg tager ind. Det er det allervigtigste for, at jeg har ro og er glad for mit arbejde. Og jeg har lært, at det er bedre at sige nej til nogle opgaver, end at de suger den gode energi, som også går ud over andre kundeopgaver, fortæller hun og uddyber:
– Inden jeg siger ja til en opgave, gør jeg derfor meget ud af, hvad kunden kan forvente af mig, og hvad jeg forventer af dem. Med en klar forventningsafstemning går tingene meget lettere.
For at kunne bevare den bedst mulige work life balance er det desuden afgørende, at hun har kontrol over sin egen tid. At det er hende, der bestemmer, hvornår opgaver bliver udført.
Det fjerner nemlig en stor del af den stress og dårlige samvittighed, der kan være forbundet med arbejdsopgaverne, fortæller hun.
Derfor har Pia en regel om, at hun forbeholder sig retten til selv at tilrettelægge de timer, hun arbejder for en kunde. Det giver hende nemlig følgende fordele:
– Det giver både mig og kunden det bedste resultat, når jeg selv beslutter disse ting og har frihed under ansvar. Og det er absolut i min egen interesse, at kunden bliver glad hele vejen. Naturligvis respekterer jeg deadlines og andre mål, men jeg performer bare langt bedre, og er langt gladere, når jeg selv bestemmer over min tid. Det er jo bl.a. derfor, jeg har taget den store risiko, det trods alt også er at være selvstændig. siger hun.
Som de fleste andre selvstændige har Pia også perioder med svingende indtægter og kunder, der kommer og går. Og det kan være hårdt, fortæller hun.
Men det følger med beslutningen om at være selvstændig, siger hun, hvorfor det afgørende er, hvordan man håndterer det og de bekymringer, det kan give.
Og for hende handler håndtering af bekymringer primært om tre ting:
– Når du har valgt at blive selvstændig, må du acceptere, at det er en foranderlig tilværelse. Hvis din indstilling er, at du er en fiasko, hvis ikke du tjener et bestemt beløb hver måned, så bliver det hårdt, siger hun.
Derfor kan du med fordel se på, hvordan din indtægt er på årsbasis og forsøge at have ro i maven, når pipelinen er tom, fortæller hun.
– Op- og nedture er en naturlig cyklus som selvstændig, og jeg har selv lært at overgive mig til troen på, at det hele nok skal gå. Og min erfaring er, at jo mindre i panik, jeg går, desto bedre løser tingene sig faktisk. Og så skal det siges, at jeg ikke er ene forsørger, hvilket selvfølgelig gør det nemmere at have is i maven.