Selvstændigblog

Lyt til din mave og lær at sige nej

Skrevet af Frie | Apr 8, 2022 1:02:00 PM

Når en virksomhed har brug for en freelancesælger eller mødebooker til at banke nogle døre ind, kan de ringe til Pia, der begyndte som deltidsselvstændig i 2002.

De seneste 10 år har hun været fuldtid i enkeltmandsvirksomheden Zervision, hvor hun på timebasis tilbyder support til bl.a. salg og mødebooking samt som salgsbooster for virksomheder på messer.

– Efter jeg blev 100 % selvstændig, har jeg det stort set altid godt – både når dagen er slut og en ny starter. Som ansat oplevede jeg i flere jobs, at ondt i maven blev en følgesvend, fortæller hun.

Og de efterhånden mange år som selvstændig har lært hende, at både det gode arbejdsliv og de bedste arbejdsmæssige resultater kommer af primært to ting:

  • At være bevidst og opmærksom på egne behov
  • At opgaverne ikke kun skal ses som indkomst, de skal også føles godt i maven.

Balancen mellem job og fritid

I dag arbejder Pia omkring 25 timer om ugen. Tidligere har det i en periode på tre-fire år været meget mere – 12-14 timer om dagen – men det var hverken godt for hende eller den forretning, hun drev.

 

For at jeg kan have det godt, skal jeg have overskud til at løse opgaverne godt. Og i mit arbejde med salg, der foregår primært på telefonen, kan jeg ikke knokle på syv-otte timer om dagen uden, at det går udover mit fokus og min effektivitet. Så jeg har valgt at arbejde de timer, hvor det giver mening og værdi for mig og mine kunder. Pia Krabbe Christiansen.


Det giver hende nemlig følgende fordele:

  • At hun føler opgaverne bliver løst tilfredsstillende for kunderne
  • At hun bevarer sin professionelle integritet
  • At hun ikke mister overblikket og overskuddet
  • At der er tid til de andre ting i hendes liv, som er vigtige.

Vil ikke være en bonde i et skakspil

Når du er din egen chef, skal du netop huske at lytte til dig selv, fortæller Pia. For den egentlige værdi i at være selvstændig ligger ofte andre steder end i blot at tjene penge, mener hun.

– For mig handler det om Frihed. Friheden i, at jeg selv bestemmer over mit eget liv og ikke er en bonde i et skakspil, hvor andre bestemmer trækkene. Og med udgangspunkt i bevidstheden om det, har jeg lært at lytte mere til mine egne behov for at skabe den bedst mulige work life balance, siger hun og uddyber:

– Det med tryghed i ansættelsen virker ikke for mig. Jeg er tryg, når jeg selv kan tage affære, når det er påkrævet, og være herre over min egen skæbne.

Og det vigtigste for hende er, at hun trives i det, hun laver. Konkret betyder det, at hun takker nej til følgende opgaver:

  • Hvor kommunikationen indledningsvis er dårlig
  • Hvor kunden ikke virker engageret nok i den rolle, de selv spiller, til at opgaven kan løses optimalt
  • Hvor mavefornemmelse siger, at det ikke bliver godt.

Men det at sige nej er ikke en nem ting at lære, fortæller hun. Til gengæld er det nødvendigt på den lange bane.

Den vigtige forventningsafstemning

Pias erfaring er derfor, at man skal blive bevidst om, hvad det er, der giver en forkert fornemmelse ved bestemte opgaver, så man kan identificere dem og undgå dem.

Eller forebygge problemerne, hvis muligt.

– Jeg skal have det godt i maven med de opgaver, jeg tager ind. Det er det allervigtigste for, at jeg har ro og er glad for mit arbejde. Og jeg har lært, at det er bedre at sige nej til nogle opgaver, end at de suger den gode energi, som også går ud over andre kundeopgaver, fortæller hun og uddyber:

– Inden jeg siger ja til en opgave, gør jeg derfor meget ud af, hvad kunden kan forvente af mig, og hvad jeg forventer af dem. Med en klar forventningsafstemning går tingene meget lettere.

Balancen ligger i tiden

For at kunne bevare den bedst mulige work life balance er det desuden afgørende, at hun har kontrol over sin egen tid. At det er hende, der bestemmer, hvornår opgaver bliver udført.

Det fjerner nemlig en stor del af den stress og dårlige samvittighed, der kan være forbundet med arbejdsopgaverne, fortæller hun.

Derfor har Pia en regel om, at hun forbeholder sig retten til selv at tilrettelægge de timer, hun arbejder for en kunde. Det giver hende nemlig følgende fordele:

  • Mulighed for at indpasse opgaven, hvor den passer hende bedst
  • Mulighed for at lægge timerne der, hvor det giver mest værdi for kunden
  • Muligheden for at planlægge egne fridage og øvrige aktiviteter
  • Størst mulig fornemmelse af overblik og kontrol over opgaverne.

– Det giver både mig og kunden det bedste resultat, når jeg selv beslutter disse ting og har frihed under ansvar. Og det er absolut i min egen interesse, at kunden bliver glad hele vejen. Naturligvis respekterer jeg deadlines og andre mål, men jeg performer bare langt bedre, og er langt gladere, når jeg selv bestemmer over min tid. Det er jo bl.a. derfor, jeg har taget den store risiko, det trods alt også er at være selvstændig. siger hun.

Har styr på bekymringerne

Som de fleste andre selvstændige har Pia også perioder med svingende indtægter og kunder, der kommer og går. Og det kan være hårdt, fortæller hun.
Men det følger med beslutningen om at være selvstændig, siger hun, hvorfor det afgørende er, hvordan man håndterer det og de bekymringer, det kan give.

Og for hende handler håndtering af bekymringer primært om tre ting:

  • Accept
  • Indstilling
  • At tro på det.

– Når du har valgt at blive selvstændig, må du acceptere, at det er en foranderlig tilværelse. Hvis din indstilling er, at du er en fiasko, hvis ikke du tjener et bestemt beløb hver måned, så bliver det hårdt, siger hun.

Derfor kan du med fordel se på, hvordan din indtægt er på årsbasis og forsøge at have ro i maven, når pipelinen er tom, fortæller hun.

– Op- og nedture er en naturlig cyklus som selvstændig, og jeg har selv lært at overgive mig til troen på, at det hele nok skal gå. Og min erfaring er, at jo mindre i panik, jeg går, desto bedre løser tingene sig faktisk. Og så skal det siges, at jeg ikke er ene forsørger, hvilket selvfølgelig gør det nemmere at have is i maven.

Pias tre gode råd til en bedre work life balance:

  1. Få en arbejdstelefon
    Fordi Pia ringer meget som opsøgende sælger, er det vigtigt for hende at kunne lade telefon ligge, når arbejdsdagen er slut. Derfor har hun valgt at få en arbejdstelefon, der bliver på kontoret, når hun har fri.

    – Jeg tjekker den af og til i løbet af aftenen, men jeg har den ikke på mig, når jeg har fri. Det giver noget ro og er med til adskille mit arbejde fra min fritid, siger hun.
  2. Arbejd, når du arbejder
    Pia arbejder primært fra sit hjemmekontor, og her har hun måttet lære at lade vasketøj, støvsuger og andre gøremål være, når hun arbejder.

    – Det ødelægger mit arbejdsmode og flow, hvis jeg begynder at lave andre ting. Så jeg har lært at adskille det mentalt og droppe den dårlige samvittighed, der kan være ved at lade vasketøjet stå. På den måde bliver det også nemmere at holde fri, når dagen slutter, siger hun.
  3. Lav klare aftaler
    For at være effektiv og undgå uforudsete forstyrrelser i sin arbejdsdag har Pia et stort fokus på kommunikation og klare aftaler med sine kunder. Konkret betyder det, at hun fra starten aftaler med dem, hvornår og hvor ofte de modtager opdateringer fra hende omkring hendes arbejde og de mål, der er sat.

    – Det giver tryghed for både kunden og mig, at alt er aftalt på forhånd. Og det gør det også nemmere at holde fri med god samvittighed, siger hun.
På den måde undgår hun nemlig mange uforudsete og forstyrrende mails fra kunder, der river hende væk fra det arbejde, hun sidder med. For uanset, hvor travlt hun har, så er en kundehenvendelse altid noget, der prioriteres at få svaret på i løbet af meget kort tid.