Personaleomsætningen hos landets virksomheder og øvrige arbejdspladser er hele tiden i bevægelse. Typisk svinger den mellem 10 og 30 procent afhængig af virksomhed og branche, hvor et stort antal ”gamle” medarbejdere altså siger farvel, og nye kommer til.
Og netop nu er der ligefrem mangel på arbejdskraft mange steder.
Derfor er det ikke kun de håbefulde jobansøgere, men også virksomhederne, der har gavn af et konstruktivt afslag, når stillingen er blevet besat.
Og jo bedre arbejdsgivere, ledere og ansøgere forstår værdien af et konstruktivt afslag – både for dem selv og de andre – desto større bliver virksomhedernes evne til at tiltrække ansøgere og dermed chancen for et fremtidigt match med dygtige kandidater.
Når man som virksomhed har fundet den kandidat, der skal have jobbet, vil der være mange ansøgere, der desværre må nøjes med et afslag. Og her skal man som arbejdsgiver være både respektfuld og konstruktiv i sin kommunikation.
For mange ansøgere vil der være tale om et stort ønske eller mulighed, der forsvinder for dem, og det skal man have forståelse for. Og særligt dem, der har været indkaldt til samtale, skal man sørge for kommer godt videre.
Men også ud fra et ry- og konkurrenceparameter er det vigtigt, at man behandler alle kandidater fair og respektfuldt.
Som den leder, der står for jobsamtalerne og de efterfølgende afslag, er det også vigtigt, at processen sluttes ordentlig af. Vedkommende har typisk brugt tid sammen med flere af kandidaterne og haft en både faglig og måske personlig dialog med dem over længere tid.
På den måde skabes også en relation, der slutter brat, når det fremtidige samarbejde lægges i graven. Og her skal lederen – og virksomheden på lederens vegne – huske på:
For alle ansøgere er det vigtigt med at svar pr. mail hurtigst muligt, når jobbet er besat. På den måde kan de komme videre og fokusere på andre stillinger. Og særligt for de ansøgere, der har været til samtale, er det vigtigt, at de får muligheden for at spørge ind til, hvorfor de i sidste ende ikke fik jobbet og muligheden for at runde forløbet af på en konstruktiv måde.
Overordnet set gør en uddybende forklaring det altså nemmere for dem at komme videre, da de med rent svar ikke behøver gruble over, hvorfor de ikke fik stillingen.
For alle parter i denne cyklus af afslag, hvor både ansøgere, lederne og virksomhederne har noget på spil, er det altså vigtigt, at der bruges tid og kræfter på at give et ordentligt afslag. Både til dem, der er kommet til samtale, og til dem, der ikke nåede så langt.
På den måde efterlades ansøgerne med et godt indtryk af virksomheden og dens ledere, der på et senere tidspunkt kan komme alle parter til gode.
Det gælder ikke mindst virksomheder, der i et marked med mangel på arbejdskraft er afhængige af, at de bedste kandidater har lyst og mod på at søge andre stillinger hos dem på et senere tidspunkt. Og det har kandidaterne kun, hvis de bliver behandlet ordentligt.
Oplever du at få afslag uden en ordentlig begrundelse, kan vi hos Frie hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du hurtigere kan lande dit næste job. Som medlem af Frie sidder vores karriererådgivere nemlig klar med rådgivning og overblik over jobmarkedet, så du hurtigt kan komme videre. Ring til os på 63 13 85 50, hvis du har brug for en snak.