Din markedsværdi kan ikke sættes på formel. For det handler jo om dig. Hele dig. Hvem er du, og hvad kan du? Alligevel er der grund til at tænke over din profil. For klæder du dig selv fagligt på, så gør du dig selv mere eftertragtet. Og er du eftertragtet, har du selv større indflydelse på, hvilke job du kan søge - og forhåbentlig få. Vil du egentlig gerne blive på din arbejdsplads, men have dine kompetencer skærpet eller udviklet, så er der flere veje at gå internt. Det handler grundlæggende om, at du har noget, andre kan bruge. Nu og i fremtiden.
Før du braser ind på din chefs kontor og spørger efter udviklingsmuligheder eller højere løn, så kig på dig selv og din faglige oppakning. Din markedsværdi. For det er det skyts, du skal fyre af.
Svaret er forholdsvis enkelt: Grunduddannelsen har du sandsynligvis til fælles med en del andre. Så hold fokus på at skabe en eftertragtet profil. Konkurrencen er høj i de fleste brancher, og de kompetencer, der var i spil for 5-7 år siden, er ofte ikke de samme i dag. Så faglig udvikling handler ikke kun om din udvikling. Du skal også se på markedet og dit specifikke fagområde, som noget der hele tiden er i udvikling og kræver nye kompetencer af medarbejderne. Fx inden for teknologi, automatisering og IT.
Så bliv ved med at udvikle dine færdigheder, kompetencer og særlige profil. For en HR-chef eller leder er det vigtigt at kunne se en løbende udvikling. Og tager du kurser eller uddannelse undervejs, er det vigtigt for en leder, at du viser, hvordan du har bragt det i spil. På den måde viser du, at du er værd at satse på.
Du er personlig assistent i en mindre virksomhed. Til din medarbejderudviklingssamtale har du givet udtryk for, at en skarpere LinkedIn-profil og nyhedsbreve er oplagte kanaler for jer, og du tilbyder at stå for mere kommunikation. Efter 8 ugers solidt kursus i kommunikation og digital markedsføring kommer du tilbage med skarptslebne værktøjer og fornyet energi. På kort tid lykkes det at overføre din læring, og salgschefen klapper i hænderne. Du har udvidet din faglige profil og dermed også din markedsværdi. For nu har du en viden og nogle færdigheder, andre har brug for.
Det er svært at se sig selv udefra og vurdere, hvilken værdi man har ”på markedet”. Herunder har vi samlet en liste, der kan hjælpe dig på vej:
Det handler om, at du er så afklaret som muligt om dine kompetencer. Derfor er det første skridt, at du undersøger, hvilke personlige og faglige kompetencer du har. Og det kan være svært selv at formulere.
Som medlem af fagforeningen (Frie Favorit) kan vi hjælpe dig med at sætte ord på, hvad du kan, så du bliver flyveklar til at skrive en målrettet ansøgning, hvor dine kompetencer står knivskarpt.
Vi kan også hjælpe dig med at skærpe din elevatortale eller give dig tips til at sætte spot på dine kompetencer til jobsamtalen. Ring på telefon 63 13 85 50 og aftal en tid til et møde med en af vores konsulenter.