Din markedsværdi kan ikke sættes på formel. For det handler jo om dig. Hele dig. Hvem er du, og hvad kan du? Alligevel er der grund til at tænke over din profil. For klæder du dig selv fagligt på, så gør du dig selv mere eftertragtet. Og er du eftertragtet, har du selv større indflydelse på, hvilke job du kan søge - og forhåbentlig få. Vil du egentlig gerne blive på din arbejdsplads, men have dine kompetencer skærpet eller udviklet, så er der flere veje at gå internt. Det handler grundlæggende om, at du har noget, andre kan bruge. Nu og i fremtiden.
Din faglige udvikling = en skærpet profil = højere markedsværdi
Før du braser ind på din chefs kontor og spørger efter udviklingsmuligheder eller højere løn, så kig på dig selv og din faglige oppakning. Din markedsværdi. For det er det skyts, du skal fyre af.
Men hvordan fungerer det?
Svaret er forholdsvis enkelt: Grunduddannelsen har du sandsynligvis til fælles med en del andre. Så hold fokus på at skabe en eftertragtet profil. Konkurrencen er høj i de fleste brancher, og de kompetencer, der var i spil for 5-7 år siden, er ofte ikke de samme i dag. Så faglig udvikling handler ikke kun om din udvikling. Du skal også se på markedet og dit specifikke fagområde, som noget der hele tiden er i udvikling og kræver nye kompetencer af medarbejderne. Fx inden for teknologi, automatisering og IT.
Så bliv ved med at udvikle dine færdigheder, kompetencer og særlige profil. For en HR-chef eller leder er det vigtigt at kunne se en løbende udvikling. Og tager du kurser eller uddannelse undervejs, er det vigtigt for en leder, at du viser, hvordan du har bragt det i spil. På den måde viser du, at du er værd at satse på.
Lad os tage et eksempel
Du er personlig assistent i en mindre virksomhed. Til din medarbejderudviklingssamtale har du givet udtryk for, at en skarpere LinkedIn-profil og nyhedsbreve er oplagte kanaler for jer, og du tilbyder at stå for mere kommunikation. Efter 8 ugers solidt kursus i kommunikation og digital markedsføring kommer du tilbage med skarptslebne værktøjer og fornyet energi. På kort tid lykkes det at overføre din læring, og salgschefen klapper i hænderne. Du har udvidet din faglige profil og dermed også din markedsværdi. For nu har du en viden og nogle færdigheder, andre har brug for.
Hjælp til at finde din markedsværdi
Det er svært at se sig selv udefra og vurdere, hvilken værdi man har ”på markedet”. Herunder har vi samlet en liste, der kan hjælpe dig på vej:
- Hvordan er du klædt på? Kig på hele dit arbejdsliv. Måske har du taget flere kurser undervejs, som du mangler at tilføje din LinkedIn eller dit CV. Har du efteruddannet dig inden for din branche? Og har du bragt det i spil?
- Har du en særlig faglig profil, som adskiller dig fra andre ansøgere eller fra dine kollegaer? Er der en niche i din branche, du kunne specialisere dig inde for?
- Prøv at kigge på jobopslag, du godt kunne tænke dig at søge. Hvad efterspørger virksomhederne? Leder de efter nogen, der har bestemte kompetencer eller certificeringer? Det kan være inden for projektledelse. Eller inden for salgsværktøjer, IT eller logistik. Kig derefter på dig selv. Fremstår du som en ansøger, der har en faglig tyngde? Ud over din lyst til at udvikle dig fagligt, siger det også noget om dig som person: En der er nysgerrig og gerne vil lære nyt.
- Følg med, i hvad der rører sig i din branche. Er der nogen fremtrædende personer, du kan følge på de sociale medier. Måske er der nogle særlige blogs eller nyhedsbreve, der handler om lige præcis din faglighed.
- Prøv at se dig selv som et brand, andre vil have fat i. Hvad skal der til, for at du selv ville vælge dig? Har du sørget for at udvikle dig løbende? Og hvad har du udviklet dig indenfor?
- Du udvikler dig hele livet – også i din fritid. Har du en særlig viden eller færdighed, som du kan bruge til at gøre dig attraktiv?
- Har du nogen succeshistorier fra dit arbejdsliv, du kan fortælle? Nogen, hvor du og dine stærke kompetencer kom i spil? Tænk den som en skarp elevatortale. Ellers kan du lave et tankeeksperiment for at spore dig selv ind på, hvad du kunne tænke dig.
- Har du et stort netværk i din branche? En person, du ville kunne trække på i et nyt job?
- Kig på dine kompetencer. Kan du overføre dem? Ville du kunne træde ind i en anden virksomhed og bruge dine kompetencer?
- Har du noget, andre vil have? Og hvordan ved du, hvad det er?
Et spørgsmål om kompetencer
Det handler om, at du er så afklaret som muligt om dine kompetencer. Derfor er det første skridt, at du undersøger, hvilke personlige og faglige kompetencer du har. Og det kan være svært selv at formulere.
Som medlem af fagforeningen (Frie Favorit) kan vi hjælpe dig med at sætte ord på, hvad du kan, så du bliver flyveklar til at skrive en målrettet ansøgning, hvor dine kompetencer står knivskarpt.
Vi kan også hjælpe dig med at skærpe din elevatortale eller give dig tips til at sætte spot på dine kompetencer til jobsamtalen. Ring på telefon 63 13 85 50 og aftal en tid til et møde med en af vores konsulenter.