Undersøgelser viser, at forandringer er en integreret del af det danske arbejdsmarked. Men desværre er vi generelt ikke gode til at forholde os til forandringer på en hensigtsmæssig måde. Flere undersøgelser viser også, at større forandringer på arbejdspladsen kan føre til psykiske problemer, stress, søvnproblemer og hjertekarsygdomme for medarbejderne.
Der er derfor god grund til, at du træner din forandringsparathed, så du er klar til forandringerne, når de kommer. Er du i tvivl om, hvor forandringsklar du er, så tag vores test her.
Det er vigtigt at huske, at det først og fremmest er arbejdspladsen, ledelsen og organisationens ansvar, at forandringsprocesser bliver implementeret med fokus på og respekt for medarbejderne.
Desværre går forandringer på arbejdspladsen ikke altid som forventet fra organisationens side, og det er derfor en god idé, at du også selv tager noget af ansvaret for, at du kommer godt igennem forandringer på din arbejdsplads.
Der er ikke et simpelt svar på, hvordan du bliver bedre til at tackle forandringer. Men første skridt er at blive forberedt på og acceptere, at de vil komme før eller siden. Det hjælper ikke at lukke øjnene for det og håbe, at stormen rider af af sig selv.
Så næste gang du bliver præsenteret for en forandring på dit arbejde, så forsøg at følge de gode råd ovenfor. Du kan med fordel printe rådene ud og lægge dem på dit skrivebord. Så er du klar til at tackle de kommende forandringer på en mere konstruktiv måde.
Hvis du står over for forandringer på din arbejdsplads, som du har svært ved at forholde dig til på en konstruktiv måde, så kontakt en af vores karrierekonsulenter hos Frie. Vi hjælper dig med vejledning og gode råd, så du kan finde tilbage til arbejdsglæden igen.