• Sådan bliver du bedre til at tackle forandringer på arbejdspladsen

    Forandringer er en del af vores arbejdsliv, og det er derfor en fordel for dig, hvis du lærer at tackle dem på en konstruktiv måde. Lær, hvordan du bliver mere forandringsparat her.
    Bliv bedre til at tackle forandringer

    Sådan bliver du bedre til at tackle forandringer på arbejdspladsen

Undersøgelser viser, at forandringer er en integreret del af det danske arbejdsmarked. Men desværre er vi generelt ikke gode til at forholde os til forandringer på en hensigtsmæssig måde. Flere undersøgelser viser også, at større forandringer på arbejdspladsen kan føre til psykiske problemer, stress, søvnproblemer og hjertekarsygdomme for medarbejderne.

Der er derfor god grund til, at du træner din forandringsparathed, så du er klar til forandringerne, når de kommer. Er du i tvivl om, hvor forandringsklar du er, så tag vores test her.

Gode råd til dig, der står i en forandringsproces

  • Giv i første omgang dig selv plads og tid til at bearbejde forandringen. Alt efter, hvad forandringen går ud på, kan den vække voldsomme følelser hos dig, fx i form af tab af tryghed, din identitet, relationer eller værdsatte arbejdsområder.
  • Undgå at fokusere på det værste tænkelige scenarie, før du har alle fakta på bordet. Spørg interesseret ind til, hvad forandringen indebærer for dig og dine kollegaer. Forsøg at være nysgerrig og åben i din dialog, i stedet for fjendtlig og negativ.
  • Inddrag dig i processen, fx på personalemøder, afdelingsmøder eller andre møder eller udvalg, hvor der arbejdes med forandringen.
  • Snak med dine kollegaer om forandringer, og del jeres følelser, tanker og bekymringer. Men pas på, at I ikke falder i en fælde med kun at se alt det negative.
  • Hav en åben dialog med din chef gennem hele processen. Hvis du efter et stykke tid stadig ikke har fundet dig til rette i den nye virkelighed, så spørg din chef, om der er mulighed for, at du kan få kompetenceafklaring, coaching eller anden hjælp til at finde dig bedre til rette med de nye vilkår. Du kan også få hjælp til kompetenceudvikling, karrieresparring og coaching gennem Frie.
  • Oplever du psykiske eller fysiske reaktioner på forandringen, fx i form af stress og søvnproblemer, så tag en snak med din læge.

Ledelsen har det største ansvar for forandringsprocessen

Det er vigtigt at huske, at det først og fremmest er arbejdspladsen, ledelsen og organisationens ansvar, at forandringsprocesser bliver implementeret med fokus på og respekt for medarbejderne.

Desværre går forandringer på arbejdspladsen ikke altid som forventet fra organisationens side, og det er derfor en god idé, at du også selv tager noget af ansvaret for, at du kommer godt igennem forandringer på din arbejdsplads.

Sådan træner du din forandringsparathed

Der er ikke et simpelt svar på, hvordan du bliver bedre til at tackle forandringer. Men første skridt er at blive forberedt på og acceptere, at de vil komme før eller siden. Det hjælper ikke at lukke øjnene for det og håbe, at stormen rider af af sig selv.

Så næste gang du bliver præsenteret for en forandring på dit arbejde, så forsøg at følge de gode råd ovenfor. Du kan med fordel printe rådene ud og lægge dem på dit skrivebord. Så er du klar til at tackle de kommende forandringer på en mere konstruktiv måde.

Har du brug for gode råd i forbindelse med forandringer på dit arbejde?

Hvis du står over for forandringer på din arbejdsplads, som du har svært ved at forholde dig til på en konstruktiv måde, så kontakt en af vores karrierekonsulenter hos Frie. Vi hjælper dig med vejledning og gode råd, så du kan finde tilbage til arbejdsglæden igen.