Tænk tilbage på de seneste 2-3 år af dit arbejdsliv. Hvilke nye krav er der blevet stillet til dine kompetencer? Hvad har du skullet lære af nye ting? Du kan sikkert komme i tanke om flere kompetencer og nye ting, du har skullet lære. Derfor er det en fordel for dig at øve dig på at lære hele dit arbejdsliv.
Der er mange muligheder for at lære og udvikle dig i dit arbejde. Måske vil du gerne blive klogere på dit felt med et kursus eller efteruddannelse. Måske vil du gerne arbejde med dit psykiske arbejdsmiljø eller blive bedre til konflikthåndtering eller projektledelse. Det kan også være, at du vil være bedre til Excel eller networking på LinkedIn.
Start med at afsætte en fast tid i kalenderen, fx hver måned, hvor du overvejer, hvor du gerne vil udvikle dig hen. Hvad vil du gerne lære som det næste? Og hvilke fordele vil det have for dit arbejdet og din karriere, hvis du afsætter tid og ressourcer af til at lære det?
Lav en "ønskeliste" og undersøg, hvilke muligheder du har for at gøre dine ønsker til virkelighed. Udvælg det, du brænder allermest for, og sæt gang i din læring.
Er du i tvivl om, hvordan du skal gribe det an, så tag fat i en karrierekonsulent hos Frie.
Du kan med fordel også blive klogere på, hvordan du lærer bedst gennem denne guide, og vores gode råd til, hvordan du kommer godt i gang med at lære nyt.