-
Digital a-kasse
Siden december 2017 har A-kassen Frie anvendt digital kommunikation.
Det betyder, at post fra Frie bliver sendt elektronisk til din indbakke i "Medlemsportal" på Mit Frie.
Nedenfor kan du læse mere om de regler og rettigheder, der gælder for dig som medlem. Og du kan logge ind på "Medlemsportalen" via dette link.
Digital a-kasse

Digital post
Når du modtager digital post fra A-kassen Frie, er du stillet på samme måde, som hvis du modtog et fysisk brev.
Det betyder, at post, vi har sendt til dig, bliver betragtet som læst, uanset om du har åbnet det i "Medlemsportal" eller ej – på samme måde, som hvis du modtog et papirbrev fra os.
Derfor bør du sikre dig, at vi har din korrekte mailadresse og mobilnummer, så vi kan sende dig en advisering, når der er nye breve eller beskeder i "Medlemsportal" på Mit Frie.
Regler og rettigheder
Det er dit ansvar at læse din post i "Medlemsportal" på Mit Frie.
Reagerer du ikke på vores post, kan det have konsekvenser for dit medlemskab og din ret til dagpenge og efterløn.
Vi sender en notifikation til dig på e-mail/SMS, når du modtager brev i din indbakke i "Medlemsportal" på Mit Frie.
Når du logger ind i "Medlemsportal", skal du bruge MitID.
Det er vigtigt for os, at du reagerer på beskeder om ny post i "Medlemsportal", da det kan være vigtigt for dit medlemskab og din ret til ydelser fra a-kassen.
Det er særligt vigtigt, at du holder dig orienteret i din indbakke i "Medlemsportal", hvis du er ledig.
Alle indkaldelser til lovpligtige møder eller anden vigtig information om dine ydelser sender vi digitalt. Overser du vores digitale post, kan det betyde, at du mister ret til ydelser i en periode.
Der er mange fordele for dig ved, at vi er en digital a-kasse. Du vil altid kunne finde alle breve, beskeder og dokumenter, vi har sendt til hinanden. Vores "Medlemsportal" fungerer nemlig som dit personlige arkiv.
På Mit Frie under "Medlemsportal" kan du altid selv ændre den måde, du får besked fra os – om du vil have e-mail, SMS eller begge dele.
Her kan du også se og rette dine oplysninger om e-mailadresse og mobilnummer. Det er nemlig dit ansvar at informere os om ændringer i dine kontaktoplysninger, så vi er sikre på, at beskeden om ny post når frem til dig.
Er du usikker på at kommunikere med os digitalt, eller driller teknikken, hjælper vi dig naturligvis gerne.
Du kan kontakte os på 63 13 85 50.
Hvis du er i en helt særlig situation, kan du blive fritaget for at modtage din post digitalt.
Bestemmelserne er beskrevet i Bekendtgørelse om digital kommunikation i arbejdsløshedsforsikringen, der kan findes på retsinformation.dk.
Du kan blive fritaget, hvis du opfylder en af følgende betingelser:
- Kognitiv funktionsnedsættelse, hvor funktionsnedsættelsen hindrer dig i at kommunikere digitalt med a-kassen.
- Fysisk funktionsnedsættelse, hvor funktionsnedsættelsen hindrer dig at kommunikere digitalt med a-kassen.
- Manglende adgang til computer med internetforbindelse i dit hjem. Med manglende adgang til computer sidestilles det forhold, at du ikke har adgang til at bruge computer i dit eget hjem.
- Du er registreret i Det Centrale Personregister som udrejst af Danmark.
- Du er ikke længere registreret med fast bopæl eller fast opholdssted i CPR, men er registreret som værende uden fast bopæl i CPR.
- Sproglige barrierer bestående i manglende beherskelse af dansk, der gør det svært for dig at kommunikere digitalt med a-kassen.
- Praktiske vanskeligheder for dig, der har ophold eller bopæl uden for Danmark, med at skaffe eller benytte den digitale signatur, som a-kassen benytter.
- Din bopæl er beliggende i et område, hvor der ikke er adgang til en bredbåndsforbindelse med en beregnet hastighed på mindst 512 kbit/s.
- Du er midlertidigt afskåret fra adgang til computer med internetforbindelse på grund af ophold på hospital, plejehjem, indsættelse i fængsel mv.
Du skal være opmærksom på, at hvis a-kassen træffer afgørelse om, at du bliver fritaget, vil al kommunikation foregå via papirpost, fordi vi ikke må sende e-mails til dig af sikkerhedsmæssige årsager. Derfor vil kommunikationen blive langsom og tung. Et brev kan fx være 5 dage undervejs med posten, og du skal derfor sørge for at sende dokumenter til os i god tid, så du overholder svarfrister m.m.