-
Hjælp til jura & drift
Vores dygtige jurister og erhvervskonsulenter er klar til at rådgive og vejlede dig om emner som:
- Personalejura
- Aftaler og kontrakter som solo-selvstændig
- Sygdom, barsel og dagpenge
- Driften af din virksomhed
- Gratis inkassoservice og meget mere
Kampagnetilbud: Meld dig ind i a-kassen og få 6 måneders gratis forening (Frie Selvstændige)
Hjælp til jura & drift
Sådan hjælper vi dig
Rådgivning
Vi rådgiver dig på udvalgte områder (se mere nedenfor). Det betyder, at vi kan give et konkret og endeligt svar på spørgsmål, som vores jurister og erhvervskonsulenter er eksperter inden for. De spørgsmål, vi ikke rådgiver dig om, finder du nederste på siden under afsnittet "Erhvervsjura/Det rådgiver vi ikke om".
Vejledning
Vejledning betyder, at vi kan give dig gode råd og inspiration, men ikke endeligt svar eller udarbejdelse af dokumenter m.m. Dette skyldes, at der typisk er tale om store eller ofte komplekse spørgsmål inden for områder, som vores jurister og erhvervskonsulenter ikke er eksperter inden for (se mere nedenfor).
Generelt
Vores rådgivning og vejledning er rettet mod små erhvervsdrivende med under 10 ansatte. Da dit medlemskab er personligt, opdeler vi vores rådgivning/vejledning i dine egne forhold og forhold, der drejer sig om den virksomhed, du driver og ejer mindst 50 % af.
![Rådgivning](https://frie.dk/hs-fs/hubfs/Frie.dk%202023/Medlemsfordele%20-%20alle/Juridisk%20r%C3%A5dgivning%20-%20selvst%C3%A6ndig/Image%20kolonner%20816x510/primaer-ansaettelseskontrakter.jpg?width=816&height=510&name=primaer-ansaettelseskontrakter.jpg)
Rådgivning
Vi tilbyder rådgivning om
Egne forhold:- Dit ansættelsesforhold i virksomheden
- Din egen ferie
- Din egen barsel
- Fleksjob i egen virksomhed
Virksomhedens forhold:
- Dine ansattes ansættelsesforhold og -kontrakter
- Vikaransættelser
- Ansættelsesforhold vedr. medarbejdere ansat på fleksjobvilkår/løntilskud
- Afskedigelser og bortvisning
- Ferie og feriefridage for dine ansatte
- Graviditet og barsel for dine ansatte
- Dine ansattes sygdom
- Ansættelsesklausuler (konkurrence- og kundeklausuler)
- Samarbejdsaftaler
- Freelanceaftaler
- Leverandøraftaler
- Agenturaftaler
![Direktørkontrakter](https://frie.dk/hs-fs/hubfs/Frie.dk%202023/Medlemsfordele%20-%20alle/Juridisk%20r%C3%A5dgivning%20-%20selvst%C3%A6ndig/Image%20kolonner%20816x510/sekundaer-direktoerkontrakter.jpg?width=816&height=510&name=sekundaer-direktoerkontrakter.jpg)
Vejledning (jura)
Vi vejleder om
Egne forhold:- Ejeraftaler i forhold til medejere
- Interessentskabskontrakter
Virksomhedens forhold:
- Ansættelsesforhold omfattet af lov om erhvervsuddannelser (lærlinge og elever)
- Konkurs og insolvens
- Databeskyttelsesloven (GDPR)
- Lov om forretningshemmeligheder
- Forskelsbehandling
- Virksomhedsomdannelse
- Konsulentaftaler
- Handelsagentaftaler
- Eneforhandleraftaler
- Salgs- og leveringsbetingelser
- Erstatnings- og produktansvar
- Virksomhedsoverdragelse
- Arbejdsudleje
- Samarbejdsaftale mellem vikarbureau og brugervirksomheder
![Aftaler som solo-selvstændig](https://frie.dk/hs-fs/hubfs/Frie.dk%202023/Medlemsfordele%20-%20alle/Juridisk%20r%C3%A5dgivning%20-%20selvst%C3%A6ndig/Image%20kolonner%20816x510/primaer-aftaler-solo-selvstaendig.jpg?width=816&height=510&name=primaer-aftaler-solo-selvstaendig.jpg)
Vejledning (drift)
Vi vejleder om
Egne forhold:- Din sygdom og barsel
- Forsikringer og pension
- Stiftelse af virksomhed
- Valg af virksomhedsform
- Bestyrelsesforhold
- VEU (Voksen- og efteruddannelse)
Virksomhedens forhold:
- Arbejdsmiljø
- Erhvervsforsikringer
- Generel sparring om virksomheden/driften
- Oprettelse af erhvervskonto
- Inkasso
- Arbejdsskader
- Afvikling af virksomhed
![personalejura-underskrive-kontrakt](https://frie.dk/hs-fs/hubfs/Frie.dk%202023/Medlemsfordele%20-%20alle/Juridisk%20r%C3%A5dgivning%20-%20selvst%C3%A6ndig/Image%20Left-right%201100x1000/personalejura-underskrive-kontrakt.jpg?width=1100&height=1000&name=personalejura-underskrive-kontrakt.jpg)
Juridiske skabeloner
Som medlem af Frie Selvstændige har du adgang til en række juridiske skabeloner, som du frit kan downloade, fx ansættelseskontrakter og fratrædelsesaftaler.
Skabelonerne er udelukkende vejledende og ikke skræddersyede til bestemte brancher og virksomhedstyper. Men de kan bruges som et inspirerende værktøj i din daglige drift.
Ønsker du at få tilsendt en skabelon, er du velkommen til at kontakte os på 63 13 85 50. Ellers finder du alle skabelonerne ved at logge ind på "Mit Frie".
Personalejura
OBS! Hvis der er tale om en konflikt, hvor den anden part er medlem af fagforeningen Frie, A-kassen Frie eller Frie Selvstændige, henviser vi til vores eksterne samarbejdspartner Advodan.
- Ansættelseskontrakter
- Advarsler
- Fratrædelsesaftaler
- Afskedigelser
- Bortvisninger
- Vikaransættelser
- Fleksjob
- Kunde- og konkurrenceklausuler
- Barsel
- Ferie
- Sygdom
- Orlov m.v.
Vi tilbyder rådgivning forud for etableringen af ansættelsesforhold, under et ansættelsesforhold og i forbindelse med ophøret af det. Det kan være, at du vil have hjælp med en ansættelseskontrakt eller overvejer at ændre vilkår i en eksisterende kontrakt. Ligeledes kan det være i forbindelse med en afskedigelse.
Repræsentation i forligsforhandlinger m.v.
Bliver du mødt med et krav fra en fagforening eller advokat i forbindelse med en afskedigelse eller lignende, bistår vores juridiske eksperter dig også i drøftelser, forligsforhandlinger mv., hvis vi i det konkrete tilfælde vurderer sagen egnet hertil.
Vi fører ikke retssager.
En advarsel kan bl.a. benyttes i de tilfælde, hvor en medarbejder i en konkret situation har handlet på en måde, som du gerne vil have ændret på. Det kan være, at samarbejdet halter, men at du ikke vil afskedige, fordi du er glad for medarbejderen - eller at medarbejderen ofte møder for sent.
Du bør have en personlig samtale med medarbejderen, hvor du fortæller om baggrunden for advarslen og formålet med denne, og at du vil følge op på advarslen. Advarslen bør af bevismæssige årsager være givet skriftligt til medarbejderen. Giv medarbejderen mulighed for at komme til orde og forklare sig.
Hvis advarslen ikke er korrekt, risikerer du, at den ikke har nogen virkning. Du skal derfor:
- Angive præcist forhold
- Give medarbejderen mulighed for at rette op – eks. inden for 2 måneder
- Følge op på advarslen – eks. i form af opfølgningssamtaler
- Beskrive konsekvensen, hvis medarbejderen ikke retter op – eks. at vedkommende i så fald kan blive mødt med en opsigelse og lignende.
Ansættelsesbevisloven opstiller en række krav, som en kontrakt skal opfylde. Det er vigtigt, at du udarbejder ansættelseskontrakter (korrekt), da du ellers risikerer at skulle betale en godtgørelse, som hurtigt kan løbe op.
Frie Selvstændige hjælper dig gerne med udarbejdelsen, og du kan bruge vores juridiske skabeloner, som du finder ved at logge ind på Mit Frie.
Ansættelse af medarbejdere
Ansættelsesforhold kan groft deles op i to hovedkategorier: Den ene er funktionæransættelse og den anden er ikke-funktionæransættelse, hvilket kan betragtes som den store gruppe af ansættelsesforhold, som ikke er omfattet af funktionærloven.
Funktionærer
Når en medarbejder er funktionær efter funktionærloven, vil medarbejderen automatisk have de rettigheder, der følger af funktionærloven, såsom et bestemt opsigelsesvarsel, som er anciennitetsbestemt, ret til fuld løn under sygdom og andet.
Det er vigtigt at huske, at det ikke kan aftales, at en medarbejder ikke er funktionær i lovens forstand, hvis vedkommendes arbejde er af en art, der betragtes som funktionærarbejde, og vedkommende arbejder mere end 8 timer i gennemsnit ugentligt.
Med andre ord: Man kan ikke aftale, at en funktionær ikke skal være funktionær.
En funktionær vil oftest være ansat med fast månedsløn og løn under ferie. Man kan dog også ansætte ”timelønnede” funktionærer – forekommer fx i studiejobs, tilkaldevikarer og andet.
En typisk funktionærer beskæftiger sig med:
- Køb, salg, handel og kontor
- Arbejdsledelse
- Teknisk og klinisk bistandsydelse, som ikke er håndværksmæssig.
Ikke-funktionærer
Denne gruppe medarbejdere vil typisk få en timeløn, der er baseret på deres præsterede effektive arbejdstimer. Derfor kalder mange ikke-funktionæransatte for ”timelønnede medarbejdere”.
Det er dog mere korrekt at bruge begrebet ”ikke-funktionærer” om disse medarbejdere, idet en funktionær godt kan være timelønnet, ligesom ikke-funktionærer kan være ansat på fast månedsløn.
Da Fries skabeloner er vejledende, kan der være vilkår, som er relevante for aftalen mellem dig og dine medarbejdere, der også skal tilføjes i ansættelseskontrakten.
Endvidere gælder arbejdsmarkedets generelle love om fx ligebehandling, barsel mv. også, selvom de ikke er indskrevet i ansættelseskontrakterne.
Hvis du har en medarbejder, der bliver gravid/skal være forældre, er der et væld af regler, som du og din medarbejder skal være opmærksomme på. Under Find svar for lønmodtagere gennemgår vi alle reglerne nøje.
Refusion
Hvis der udbetales hel eller delvis løn under barsel, kan din virksomhed få refusion fra Udbetaling Danmark, hvis medarbejderen opfylder beskæftigelseskravet:
- Medarbejderen er ansat på den første dag i orloven eller dagen før,
- har arbejdet mindst 160 timer inden for de seneste fire hele måneder før orloven, og
- har arbejdet 40 timer om måneden i mindst tre af de fire måneder.
Refusionens størrelse afhænger af, hvor mange barselsdagpenge medarbejderen ville kunne få, hvis virksomheden ikke udbetalte løn.
Betaler virksomheden ikke løn under barsel, skal medarbejderen selv søge barselsdagpenge.
Barselsfond – få mere udbetalt
Alle arbejdsgivere i Danmark betaler til en barselsfond. Det gør de enten via arbejdets overenskomst eller Barsel.dk, som gælder på det private arbejdsmarked.
Det betyder, at du som arbejdsgiver, hvis du betaler hel eller delvis løn under din medarbejders orlov, har mulighed for at få refunderet mere end kun barseldagpengesatsen. Dette kan igen betyde, at din medarbejder reelt kan få mere udbetalt i løn under sin orlov, da du reelt ikke skal betale for mere.
For at få udbetalt refusion fra Barsel.dk skal du som arbejdsgiver:
- Betale løn til din medarbejder under barsel. Denne løn kan godt være mindre end den ”normale løn”, men skal dog mindst udgøre det beløb, der søges refusion for;
- Have ret til refusion af barselsdagpenge fra Udbetaling Danmark.
Her kan du se, hvor længe du som arbejdsgiver kan få refusion:
Mor:
- 4 uger før forventet fødsel
- 2 uger efter fødsel (pligtorlov).
Reserveret til far/medmor:
- 2 ugers fædreorlov efter fødsel (inden for de første 10 uger)
- 3 uger efter fædreorloven.
Til deling mellem mor og far/medmor:
- 29 ugers fællesorlov.
Din medarbejder har i øvrigt krav på løn under sin orlov, hvis det fremgår af en eventuel overenskomst eller af vedkommendes ansættelseskontrakt.
En kvindelig funktionær vil dog altid have ret til halv løn i 4 uger før forventet fødsel og i indtil 14 uger efter fødslen.
Husk indberetning!
Husk at indberette orloven – uanset om virksomheden udbetaler løn under barsel eller ej. Indberetning kan foretages fra første fraværsdag.
Kontakt Frie Selvstændige, hvis du har spørgsmål til barselsreglerne.
Opsigelse
Du må ikke opsige en medarbejder på grund af, at denne udnytter sin ret til graviditets-/barsel/fædre eller forældreorlov.
Hvis det alligevel er nødvendigt at foretage en afskedigelse i en situation, hvor en medarbejder, der er eller skal på orlov, anbefaler vi at kontakte Frie Selvstændige for en konkret vurdering af sagen.
En bortvisning kan forekomme i de tilfælde, hvor en medarbejder gør noget, der betragtes som en væsentlig misligholdelse. Det betyder med andre ord, at medarbejderen har gjort noget ”groft”, eksempelvis i form af vold eller tyveri på arbejdspladsen.
Du skal være opmærksom på, at du skal handle så hurtigt som muligt, hvis du vil bortvise, da du ellers risikerer at udvise retlig passivitet med den konsekvens, at du ikke kan bortvise.
Ved en bortvisning ophører ansættelsesforholdet med øjeblikkelig virkning – uden iagttagelse af opsigelsesvarsel.
Du skal være sikker i din sag, da en bortvisning kan blive mødt med indsigelser.
Ferieåret løber fra 1. september til 31. august. I løbet af ferieåret optjener medarbejderen 2,08 feriedage pr. måned svarende til i alt 25 feriedage, som kan afholdes i ferieperioden.
Ferieperioden løber fra den 1. september til den 31. december året efter. Din medarbejder har med andre ord 16 måneder til at afholde de 25 feriedage.
Ferieloven indeholder detaljerede regler for, hvornår og hvordan ferie skal varsles og afholdes, ligesom der er regler om, hvordan du skal forholde dig i forhold til ferie, hvis medarbejderen bliver syg før eller under sin ferie m.m.
Frie Selvstændige rådgiver dig om, hvordan du som arbejdsgiver skal håndtere medarbejderens ferie. Vi kan hjælpe dig med spørgsmål som:
- Hvor meget ferie medarbejderen har ret til
- Hvordan du som arbejdsgiver skal varsle ferie
- Reglerne for overførsel af ferie
- Hvem kan kræve at få flyttet ferien og erstatningsferie ved sygdom.
Når du som arbejdsgiver skal ansætte en medarbejder i fleksjob, skal du være opmærksom på, at der gælder særlige regler for ansættelsesforholdet.
Ved ansættelse af fleksjobbere skal der altid tages udgangspunkt i en relevant sammenlignelig overenskomst, også selvom du eller din virksomhed ikke normalt er omfattet af en overenskomst.
Dette kan betyde, at du som arbejdsgiver skal betale pension og fritvalgsopsparing til de fleksjobbere, du har ansat, selvom det samme ikke gælder for dine øvrige medarbejdere.
Vi kan hjælpe dig med spørgsmål som:
- Hvad et fleksjob er
- Hvilke muligheder, der findes
- Hvilke regler og krav, der gælder.
En fratrædelsesaftale er en aftale mellem dig og din medarbejder om, at vedkommende fratræder under iagttagelse af de vilkår, som I aftaler. I mange tilfælde har I måske en fælles interesse i at lave en fratrædelsesaftale som alternativ til en egentlig afskedigelse.
Du bør sikre dig, at I tager stilling til alle forhold omkring ansættelsesforholdet, så du ikke efterfølgende bliver mødt med krav, som ikke indgår i aftalen.
Giv endvidere medarbejderen mulighed for at drøfte aftalen med sin fagforening, advokat eller anden repræsentant, inden I underskriver. Indimellem sker det, at en fratrædelsesaftale bestrides, selvom den er indgået.
Både du og medarbejderen skal handle loyalt i henhold til fratrædelsesaftalen.
En opsigelse er en ensidig disposition enten fra din side eller medarbejderen om, at ansættelsesforholdet opsiges med det varsel, der fremgår af ansættelseskontrakten. Medarbejderen skal handle loyalt i sin opsigelsesperiode og kan for eksempel ikke gå ud og finde konkurrerende arbejde i denne periode.
Medarbejderen har ofte krav på, at opsigelsen skal være saglig – for eksempel når en funktionær har været ansat 1 år.
Hvis opsigelsen skal være saglig, og medarbejder bestrider afskedigelsen, risikerer du at skulle betale godtgørelse for usaglig afskedigelse. Du skal være særlig opmærksom, når afskedigelse indebærer, at ligestillings- og ligebehandlingslove gælder. Det kan for eksempel være i forbindelse med graviditet eller handicap.
Det er derfor grundlæggende vigtigt, at du er afklaret både med opsigelsen og den risiko, en afskedigelse indebærer.
Frie Selvstændige giver dig svar på, om din medarbejder er berettiget til løn under sygdom eller eksempelvis alene skal modtage sygedagpenge, og om det i givet fald udbetales af dig som arbejdsgiver eller medarbejderens egen kommune.
Vi rådgiver dig desuden om, hvordan din medarbejder sygemelder sig korrekt, mulighed for betaling af løn under barns sygdom og indlæggelse på hospital, samt hvad de grundlæggende betingelser er for at få sygedagpenge og sygedagpengerefusion.
Vi vejleder endeligt om de grundlæggende principper for sygedagpenge, hvis du som selvstændig erhvervsdrivende bliver uarbejdsdygtig, samt om muligheden for at tilmelde dig sygedagpengeforsikring.
Har din virksomhed brug for ekstra arbejdskraft i en kortere eller længere periode, kan det være en god idé at anvende vikarer. Der gælder særlige regler for ansættelse og opsigelse af vikarer, uanset om I ønsker at ansætte en vikar direkte eller leje en gennem et vikarbureau.
Kontakt Frie Selvstændige for vejledning om de særlige regler, som gælder for ansættelse af vikarer, eller hvis du har brug for hjælp til at udarbejde en ansættelseskontrakt, der tager højde for de relevante forhold ved vikaransættelser.
Erhvervsjura
Vi deltager ikke i retssager eller i øvrigt, når en tvist overgår til retslig behandling i form af stævning eller lignende. Endvidere yder vi ikke rådgivning i emner, som ligger uden for vores arbejdsområde eller kompetencer.
Til gengæld opnår du som medlem af Frie Selvstændige 20 % rabat via vores landsdækkende aftale med en lang række Advodan-kontorer, når det omhandler ydelser, som vi ikke selv varetager. Læs mere om vores aftaler med Advodan.
Når du driver selvstændig forretning, kan du både som solo-selvstændig og som virksomhed med ansat personale skulle forholde dig til behandling af persondata, herunder personfølsomme oplysninger. Dette kan være oplysninger om dit personale, dine kunder eller i forbindelse markedsføring.
Du kan også være såkaldt dataansvarlig eller databehandler og skal udarbejde en databehandleraftale.
Vi vejleder eller rådgiver ikke omkring databeskyttelsesregler, herunder i databehandleraftaler eller andre aftaler, hjemmesider mv. for at vurdere, om de er i overensstemmelse med databeskyttelseslovgivningen.
Du kan teste Datatilsynets og Erhvervsstyrelsens ”PrivacyKompasset”, der kan give dig et fingerpeg om status på din behandling.
Samtidig kan du læse mere om databeskyttelse på virksomhedsguiden.dk.
Indhold på hjemmesiden omkring juraen i din virksomhed er alene vejledende og kan på ingen måde erstatte konkret rådgivning.
I emner, som ligger inden for vores kompetence og arbejdsområder, anbefaler vi altid, at du kontakter os, ligesom du kan kontakte vores samarbejdspartnere i øvrige spørgsmål.
Endvidere er alle vores juridiske skabeloner udelukkende vejledende og ikke skræddersyede til den enkelte branche eller virksomhedens eventuelle konkrete behov. Skabelonerne skal derfor alene ses som et inspirerende værktøj, der ikke på nogen måde erstatter juridisk rådgivning.
Frie Selvstændige er derfor ikke ansvarlig for eventuel ukorrekt udfyldelse af skabelonerne, ændringer i disse eller på anden vis ansvarlig ved benyttelsen af skabelonerne.
Endelig er der forhold, vi af forskellige årsager ikke bistår med, men hvor vi må henvise til egen advokat eller anden rådgiver. Du kan også benytte dig af vores eksterne samarbejdspartner Advodan, hvor du opnår 20 % rabat som medlem af Frie Selvstændige.
Egne forhold:
- Skatteretlige spørgsmål
- Udlændingeret.
Virksomhedens forhold:
- Skatteretlige spørgsmål
- Erhvervsleje
- Forbrugerret
- Entrepriseret
- Internationale kontrakter defineret som aftaler med en udenlandsk samarbejdspartner
- Køb og salg af virksomhed.
Driften
I personligt ejede virksomheder skelnes der ikke mellem dine og virksomhedens penge, og der er ikke noget kapitalkrav. Personligt ejede virksomheder er enkeltmandsvirksomheder, PMV’er og interessentskaber.
Hvis en personligt ejet virksomhed går konkurs, hæfter du personligt for gælden – i interessentskaber hæfter ejerne solidarisk.
Kapitalselskaber i form af anparts- og aktieselskaber er selvstændige juridiske enheder, og der skal være et skarpt skel mellem virksomhedens og ejerens/ejernes økonomi. Der skal indskydes minimum 20.000 kr. ved stiftelse af et ApS og 400.000 kr. ved stiftelse af et A/S.
Hvis du vil udbetale løn til dig selv som ejer af et selskab, skal du ansætte dig selv som direktør, og virksomheden skal svare A-skat mv. af lønudbetalingerne. Alternativt kan du udbetale udbytte til dig selv.
Går et selskab konkurs, er din hæftelse begrænset til den indskudte startkapital.
Kontakt Frie Selvstændige, hvis du ønsker at drøfte, hvilken virksomhedsform der er den rigtige for dig.
En personligt ejet virksomhed stiftes hurtigt og nemt på Virk.dk ved brug af MitId. Der er intet stiftelsesgebyr, og du modtager dit CVR relativt hurtigt efter registrering.
Reglerne for stiftelse af et kapitalselskab fremgår af Selskabsloven, og rent praktisk foregår stiftelsen på Virk.dk. Erhvervsstyrelsen opkræver et stiftelsesgebyr på 670 kr.
Ved stiftelse af et selskab kræves henholdsvis et stiftelsesdokument, vedtægter for selskabet og en ejerbog. Når du har uploadet dokumenterne og betalt indskud i form af startkapital, kan selskabet registreres, og du modtager typisk dit CVR inden 24 timer.
Hvis selskabet har flere ejere, kan selskabets vedtægter med fordel suppleres af en ejeraftale, som regulerer ejernes indbyrdes forhold.
Kontakt Frie Selvstændige, hvis du har spørgsmål til stiftelse af virksomhed.
Når du har en virksomhed, er der mange ting at tage stilling til, og her er det guld værd at kunne få sparring om emner som:
- Økonomi, budgetter, etablering, drift og likviditet
- Hvordan kører driften i virksomheden?
- Hvordan er din kundesammensætning og kundemasse?
- Hvordan ser det ud med ordrer og arbejde?
- Udviklingsmuligheder
- Overvejelser omkring ansættelse eller eventuel leje af arbejdskraft
- Har du brug for ekstern hjælp til konkrete opgaver?
- Og mange andre spørgsmål, der løbende dukker op som selvstændig.
Kontakt Frie Selvstændige, hvis du har brug for sparring med en af vores erfarne erhvervskonsulenter.
Det er dig som arbejdsgiver, der har det endelige ansvar for arbejdsmiljøet på din virksomhed, og det gælder både det psykiske såvel som det fysiske arbejdsmiljø.
Hvis det psykiske arbejdsmiljø ikke er i orden, kan det være en stor belastning for den enkelte medarbejder. Derfor er det vigtigt både at forebygge og tage hånd om de problemer, I oplever på arbejdspladsen.
Det er lige så vigtigt, at det fysiske arbejdsmiljø, der kort sagt handler om alt det, du kan se, lugte, høre og mærke på arbejdspladsen, er i orden. På den måde undgår du, at dine medarbejdere bliver nedslidte eller i værste fald at komme alvorligt til skade.
Du kan finde vejledninger for de fleste funktioner på Arbejdstilsynets hjemmeside.
Det daglige arbejdsmiljøarbejde afhænger af, hvor mange ansatte I er.
Virksomheder med 1-9 ansatte
Når I er 1-9 ansatte, skal du – som ledelse – samarbejde med medarbejderne om et godt arbejdsmiljø. I skal i fællesskab udføre både daglige og overordnede arbejdsmiljøopgaver, fx arbejdspladsvurdering (APV), årlig arbejdsmiljødrøftelse og kontrol af arbejdsmiljøet. Se mere på Arbejdstilsynets hjemmeside: Arbejdsmiljøarbejdet på virksomheder med 1-9 ansatte.
Virksomheder med 10-34 ansatte
Når I er mellem 10 og 34 ansatte, skal I oprette en arbejdsmiljøorganisation (AMO). Som udgangspunkt består den af mindst tre personer: En udpeget arbejdsleder, en valgt arbejdsmiljørepræsentant og en formand, som er dig eller en, du som arbejdsgiver har udpeget. Se mere på Arbejdstilsynets hjemmeside: Arbejdsmiljøarbejdet på virksomheder med 10-34 ansatte.
Virksomheder med mindst 35 ansatte
Når I er mindst 35 ansatte, skal I oprette en arbejdsmiljøorganisation (AMO), som består af en eller flere arbejdsmiljøgrupper og et eller flere arbejdsmiljøudvalg.
En arbejdsmiljøgruppe består af en valgt arbejdsmiljørepræsentant og en udpeget arbejdsleder. Se mere på Arbejdstilsynets hjemmeside: Arbejdsmiljøarbejdet på virksomheder med mindst 35 ansatte.
Det er kun aktieselskaber, der efter loven skal have en bestyrelse, mens det er et tilvalg for eksempelvis anpartsselskaber.
Bestyrelsen udpeges af selskabets øverste myndighed, dvs. generalforsamlingen.
Valg af bestyrelse sker normalt på ordinær generalforsamling (bestyrelsesvalg er en del af selskabets vedtægter).
Bestyrelsens opgave er bl.a. at udarbejde et årshjul for virksomheden, og at instruere direktionen om de opgaver, virksomheden skal gennemføre. Det er også bestyrelsen, som kan ansætte og afskedige direktøren.
Bestyrelsen træffer overordnede beslutninger, ofte sammen med direktionen.
Det afhænger af selskabets tegningsrettigheder, hvorvidt bestyrelsen skal involveres i større beslutninger.
Bestyrelsen har det overordnede ansvar for forretningsførelsen.
Har du spørgsmål omkring bestyrelsesforhold, er du velkommen til at kontakte Frie Selvstændige.
- I stille perioder kan det være en rigtig god idé at benytte lejligheden til at efteruddanne dig
- VEU-godtgørelsen kan udbetales i op til 10 uger pr. år og udgør det, der svarer til den højeste dagpengesats pr. dag
- Du kan få kørselsgodtgørelse ved mere end 24 kilometer til og fra kursusstedet
- Kursusafgiften skal du selv betale
- Hvis du har gennemført en videregående uddannelse, og du har arbejdet inden for dit uddannelsesområde i de seneste 5 år, kan du ikke modtage VEU-godtgørelse. Så kan der være andre muligheder
- Find dit kursus på voksenuddannelse.dk
- Kontakt eventuelt kursusudbyderen for det kursus, du gerne vil deltage i
- Kontakt eventuelt også Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag på 70 11 40 70.
Hvis du driver selvstændig virksomhed, afhænger din ret til barselsdagpenge i forbindelse med orlov af, om du driver virksomheden som personligt ejet eller i selskabsform.
Personligt ejet virksomhed:
Du betragtes som selvstændig, når du har en personligt ejet virksomhed, og din indtjening beskattes som B-indkomst.
Som selvstændig har du ret til 24 ugers orlov med barselsdagpenge, hvis:
- du har arbejdet mindst 18,5 timer om ugen i mindst 6 måneder inden for de sidste 12 måneder
- der er overskud i din virksomhed, og
- du har arbejdet den seneste måned, før orloven påbegyndes.
Mor har dertil ret til 4 ugers graviditetsorlov med barselsdagpenge.
En del af orloven kan overdrages til den anden forælder, men antallet af uger afhænger af, om det er far, mor eller begge, der er selvstændige. Du kan vælge at forlænge din orlov ved at genoptage arbejdet på deltid, og det er også muligt at udskyde en del af orloven til senere afholdelse. Du kan læse mere om reglerne under Find svar for selvstændige.
Virksomhed i selskabsform:
Hvis du er ansat i eget ApS eller A/S, anses du ikke som selvstændig, men som lønmodtager.
Fortsætter selskabet med at betale dig løn under din orlov, kan selskabet anmode om refusion fra Udbetaling Danmark samt kompensation fra Barsel.dk. Refusion forudsætter bl.a., at du opfylder beskæftigelseskravet for lønmodtagere. Du kan læse mere om reglerne under Find svar for lønmodtagere.
I forbindelse med afvikling rådgiver vi dig i forbindelse med opsigelse af din selvstændige samarbejdsaftale og personaleforhold.
Derudover kan vi alene overordnet og vejledende udtale os om afviklingsfasen.
Forhold om eksempelvis anmeldelse af krav ved konkurs, kravets art i konkursorden m.v., deltagelse ved retsmøder m.v. ligger uden for vores portefølje.
Ligeledes foretager vi ikke en vurdering i forhold til Lønmodtagernes Garantifond, herunder om du er at betragte som lønmodtager i retlig forstand.
Samarbejdsaftaler og ansættelsesforhold
Tag i god tid stilling til samarbejdsaftaler og medarbejderes ansættelsesforhold ved afvikling.
Hvad enten du er soloselvstændig eller har medarbejdere, er det vigtigt, at du så tidligt som muligt i afviklingsprocessen tager højde for dine aftaler og eventuelt opsiger disse, da der kan være et længere varsel forbundet med opsigelsen af aftalerne.
Kontakt os, så vi kan drøfte rammerne for afvikling af dine aftaler og eventuelt afvikling af medarbejdernes ansættelsesforhold.
Virksomhed eller selskaber
Frivillig afvikling: Afviklingen kan skyldes frivillige forhold hos dig som solo-selvstændig eller ejer af personlig ejet virksomhed. Det kan også være i form af frivillig likvidation af dit selskab eller lukning ved en erklæring til Erhvervsstyrelsen.
Anden afvikling: Årsagen til afviklingen kan være andre forhold, der kan resultere i en konkurs, rekonstruktion eller tvangsopløsning af dit selskab i Skifteretten.
Lønmodtagernes Garantifond: Som solo-selvstændig, direktør, ejer og lignende vil du som udgangspunkt ikke være omfattet af LG.
Der er altid en risiko for, at dine medarbejdere kan komme til skade på eller i forbindelse med udførelsen af arbejdet for din virksomhed.
Det er derfor vigtigt, at du gør, hvad du kan for at minimere risikoen for arbejdsskader mest muligt i forbindelse med tilrettelæggelsen af arbejdet, afskærmning, indretning af arbejdspladsen m.m.
De generelle retningslinjer finder du i Arbejdsmiljøloven, men Arbejdstilsynet har udgivet en stor mængde meget konkrete vejledninger, som kan være til stor gavn.
Arbejdsskader behandles og afgøres af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (tidligere Arbejdsskadestyrelsen). Indledningsvist skal en arbejdsskade dog anmeldes til dit eget/virksomhedens forsikringsselskab, der behandler sagen.
Du skal være opmærksom på, at du har en pligt til at anmelde arbejdsskader senest 14 dage efter, du har fået at vide, at en af dine medarbejdere har været udsat for en arbejdsskade.
En arbejdsskade dækker over to forskellige begreber:
- Arbejdsulykker
- Erhvervssygdomme.
En arbejdsulykke er en fysisk eller psykisk skade, som opstår efter en hændelse eller en påvirkning, der er sket pludseligt eller inden for fem dage. Fx hvis en tømrer får en finger skåret af i en maskine.
En erhvervssygdom er en sygdom, der skyldes arbejdet eller arbejdsforholdene. Sygdommen kan komme af påvirkninger gennem kortere eller længere tid. Fx hvis en tilskadekommen får nedsat hørelse efter flere års arbejde i larmende omgivelser.
For at få erstatning eller andre ydelser skal en skade anerkendes som en arbejdsskade.
Hvis en ulykke eller erhvervssygdom skal anerkendes, er der flere betingelser, der skal være opfyldt.
De to overordnede er:
- Skaden skal være sket, mens medarbejderen arbejdede for en arbejdsgiver med hjemsted i Danmark
- Skaden skal være sket på grund af medarbejderens arbejde eller de forhold, arbejdet foregår under.
Der kan være en række undtagelser til de to betingelser - fx i forbindelse med redning af menneskeliv, vennetjenester og arbejde i udlandet.
Hvis en arbejdsskade godkendes, kan det resulterer i to typer af erstatninger:
- Godtgørelse for varigt mén
- Erstatning for tab af erhvervsevne.
Før en erstatningen kan udbetales, skal skaden være 'stabil' – dvs. at den ikke udvikler sig mere – og din medarbejder/den tilskadekomne skal være færdigbehandlet i sundhedssystemet. Det kan i nogle tilfælde tage tid, og imens vil afgørelsen om erstatning blive udsat.
Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte Frie Selvstændige.
Det kan få katastrofale følger for din virksomhed, hvis du ikke er ordentligt forsikret.
Det er et lovkrav, at du har tegnet en arbejdsskadeforsikring på alle dine ansatte uanset fuldtids- eller deltidsansatte.
Men du bør også spørge dig selv, om du kan klare økonomien uden de nødvendige forsikringer?
- Hvad sker der fx, hvis du eller en af dine ansatte laver en skade på andre?
- Ødelægger deres ting eller måske laver en fejl, som koster dyrt?
- Eller hvad sker der, hvis du bliver syg og mister omsætning og eventuelt skal have ansat en vikar i en periode?
Du har også mulighed for et uforpligtende forsikringstjek hos Gjensidige Forsikring.
Husker du også det som selvstændig? Det er meget vigtigt at have en pensionsopsparing, da det er rart at kunne sikre en god økonomi – også når du er færdig på arbejdsmarkedet.
Samtidig er der også gode forsikringer gemt i en pensionsopsparing. Der er ofte mulighed for at tegne kritisk sygdomsdækning, forsikring ved tab af erhvervsevne, livsforsikring og måske sundhedsforsikring.
Ring til Frie Selvstændige og få en snak om dine muligheder.
Du har også mulighed for at få en gratis prøveberegning på din nuværende pensionsopsparing gennem vores samarbejdspartner Seren Pension. Her får du også uvildig råd og vejledning i forhold til den økonomi, du har.
Det er et lovkrav for selskaber at have en erhvervskonto, men ikke et krav for enkeltmandsvirksomheder og PMV.
For at kunne adskille virksomhedens økonomi fra privatøkonomien, er det dog vigtigt at have en erhvervskonto. Samtidig er det meget lettere at styre virksomhedens udgifter og indtægter i skattemæssig henseende.
En erhvervskonto giver dig også flere muligheder for fx en kassekredit og andre ydelser fra banken. Virksomheden er også mere fremtidssikret, og det er nemmere at omlægge en enkeltmandsvirksomhed til fx et ApS, hvis du har en erhvervskonto.
Ring til Frie Selvstændige og få en snak om vigtigheden af en erhvervskonto m.m.
Endelig er der forhold, vi af forskellige årsager ikke bistår med, men hvor vi må henvise til egen advokat eller anden rådgiver. Du kan også benytte dig af vores eksterne samarbejdspartner Advodan, hvor du opnår 20 % rabat som medlem af Frie Selvstændige.
Egne forhold:
- Egne forsikringer
- Egen pension
- Egne pensionsordninger
- Private forhold som skilsmisse, testamenter og bolighandler
- Social ret (du kan benytte dig af vores tilbud om bistand af en privat socialrådgiver. Kontakt os for en henvisning).
Virksomhedens forhold:
- Forsikringer tegnet for virksomheden
- Pension for de ansatte
- Lønvurderinger/-beregninge
- Social ret (du kan benytte dig af vores tilbud om bistand af en privat socialrådgiver. Kontakt os for en henvisning).