-
Arbejdstidsregistrering
Pr. 1. juli 2024 er det blevet obligatorisk for arbejdsgivere at etablere systemer til registrering af de ansattes arbejdstid.
På denne side kan du læse mere om de nye regler om registrering af arbejdstid.Arbejdstidsregistrering
Emner
Lovændringen har rødder i en sag fra EU-domstolen (C-55/18 2019), hvor en bank ikke kunne dokumentere at have overholdt arbejdstidsdirektivets hviletidsregler. I sagen statuerede EU-domstolen, at medlemslandene skal pålægge arbejdsgivere at etablere systemer til registrering af de ansattes faktiske arbejdstid.
Det indførte krav om tidsregistrering skal sikre overholdelse af arbejdstidsdirektivets minimumsstandarder, herunder:
- 48-timers reglen: En medarbejder må maksimalt arbejde i gennemsnit 48 timer om ugen over en 4-måneders periode.
- 11-timers reglen: Der skal gå mindst 11 timer fra fyraften, til en medarbejder møder på job igen.
- Reglen om fridøgn: Alle medarbejdere skal have minimum ét ugentligt fridøgn.
Det skal alle ansatte – dog ikke selvtilrettelæggere.
Selvtilrettelæggere er medarbejdere, der kan planlægge (hele) deres egen arbejdstid og har beføjelser til at træffe selvstændige beslutninger, eller hvis arbejdstid ikke er målt/fastsat på forhånd. Relativt få medarbejdere vil kunne kategoriseres som selvtilrettelæggere.
Som selvstændig eller freelancer er du ikke ansat og har derfor ikke pligt til at registrere egen arbejdstid.
Tidsregistrering kan eksempelvis foretages i et allerede etableret system, en App eller i et Excel-ark.
Du må gerne lave et forhåndsudfyldt skema med registrering af fx 7,4 timer om dagen som default, så dine medarbejdere kun skal registrere, hvis de har arbejdet mere eller mindre.
Dine ansatte behøver altså ikke at registrere, hvor og hvornår de har arbejdet.
Den enkelte medarbejder skal kunne tilgå egen tidsregistrering under ansættelsen, og du har pligt til at opbevare oplysningerne om dine ansattes arbejdstid i fem år efter udløbet af den periode, der udgør grundlaget for beregningen af den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid.
Det er udelukkende den enkelte medarbejders daglige, faktiske arbejdstid, der skal registreres.
Pauser, hvor den ansatte ikke er til rådighed, skal ikke registreres – uanset om der er tale om betalte eller ubetalte pauser.
Hvis virksomheden har en personalehåndbog, som du refererer til i dine kontrakter, kan du beskrive virksomhedens tidsregistreringssystem i denne.
Dog skal eventuelle selvtilrettelæggere i virksomheden have ny kontrakt eller et tillæg til den eksisterende, hvoraf det fremgår, at de ikke er omfattet af 48-timers reglen og reglerne om daglig og ugentlig hviletid.
Du kan ikke indgå individuel aftale med en medarbejder om arbejde ud over 48 timer, medmindre ansættelsesforholdet er omfattet af en overenskomst, der hjemler mulighed for fravigelse af 48-timers reglen.
Overenskomsten skal være indgået mellem de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter.
Har du brug for hjælp?
Hvis du er i tvivl om, hvad ændringen af arbejdstidsloven betyder for din virksomhed, er du som medlem af Frie Selvstændige meget velkommen til at kontakte os på 63 13 85 50 eller kontakt@frie.dk.
Hvad kan vi hjælpe dig med?
Brug vores søgefunktion og få svar på dine spørgsmål omkring dit ansættelsesforhold, barsel, dagpengeregler, efterløn, ferie, job og karriere m.m.