• Få succes med din markedsføring

    Du kan have verdens bedste produkt eller være verdens bedste til dit fag. Men hvis ingen ved, at du eksisterer, så kan det hele i princippet være lige meget.
    Markedsføring

    Få succes med din markedsføring

For hvis ingen kender dig, sælger du ingenting – du tjener ingen penge – og du kan dermed ikke drive virksomhed. Hvordan løser du det problem? Du bedriver markedsføring.

Hvis du er i tvivl om, hvor vigtigt andre virksomheder synes, marketing er, kan du blot tage et kig på verdens samlede marketingbudget. Det var estimeret til mellem 1,6 og 1,9 billioner dollars i 2019!

Og ja, det var altså billioner – tusind milliarder. Dollars.

Dermed ikke sagt, at du skal ud og bruge halvdelen af din indtjening på marketing. Og din strategi behøver ikke være mega-avanceret med dyre kampagner, detaljerede salgstragter og udførlig inddeling af varme, kolde og lunkne leads.

Men du skal på en eller anden måde gøre omverden opmærksom på, at du eksisterer og kan dit kram. Og det kan du sagtens gøre uden at bruge store summer.

Her præsenterer vi vores 6 vigtigste tips til at lykkes med din markedsføring.

1. Tilpas din markedsføring til dine styrker

Vi anbefaler, at du prøver forskellige marketingdiscipliner af og finder den, du passer bedst til. Den, hvor du trives og egentlig synes, at det med markedsføring pludselig bliver ret fedt og spændende.

Find ud af, hvem du er som marketingperson – og hvad du egner dig bedst til:

  • Gør du det godt foran et kamera? Lav videoer om dig selv og dit fag – brug fx YouTube, Instagram og LinkedIn som dine kanaler.
  • Føler du dig mest komfortabel på skrift? Lav en masse fede blogindlæg, artikler og opslag på SoMe.
  • Er du bedst på lyd? Lav en podcast, hvor du deler ud af din viden og dine erfaringer med din virksomhed.

Husk i den forbindelse at være opmærksom på, at tidsinvesteringen matcher dine resultater. Hvis du fx bruger 8 timer på at optage og klippe en podcast, som du får tre lyttere til, så skal du nok overveje, hvor længe du vil blive ved med det.

Uanset hvem du er, og hvad du foretrækker, er det bare med at eksperimentere. Kun på den måde finder du ud af, hvad der virker bedst for dig.

2. Fokuser på den kanal, der virker bedst (lad dig ikke distrahere)

I vores digitale tidsalder er der uendelige muligheder for at gå i krig med markedsføring. Det er slut med de tider, hvor markedsføring begrænsede sig til den lokale avis og tv-reklamer.

Faktisk er der så mange forskellige marketingkanaler, at der findes lister over de 51(!) bedste marketingkanaler – og det er tilmed ikke alle!

De mange muligheder for markedsføring er både en god og dårlig ting:

  • God, fordi du nu kan markedsføre din virksomhed både billigere og mere effektivt.
  • Dårlig, fordi det kan være svært at vælge – og fokusere.

Prøv gerne dig selv af på forskellige marketingkanaler – og find den, der virker bedst for dig. Det kunne være:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Den lokale ugeavis
  • YouTube
  • Din blog.

Uanset hvilken kanal du ender med, må og skal du give den gas og fokusere 100 % på den – og ikke lade dig friste af løfter om guld og grønne skove hos de andre kanaler.

Hvis en kanal bliver ved med at give resultater, hvorfor så ikke blive ved med at bruge den – i stedet for at søge hen, hvor græsset (ikke) er grønnere?

Don’t fix what’s not broken.

Vigtigt: Vær dér, hvor kunderne er!

Når du vælger marketingkanal, bør du dog ikke udelukkende vælge kanal ud fra, hvad du selv foretrækker. Tværtimod skal du primært vælge med udgangspunkt i dine kunder.

Hvis din målgruppe ikke er på Facebook, skal du nok ikke sidde og nørde med fede Facebook-opslag halvdelen af ugen – uanset hvor stor en kærlighed du måtte have til det globale medie.

Og hvis ingen af dine kunder gider se YouTube videoer, er der nok ingen grund til at sidde i redigeringsrummet mange timer i streg.

3. Demonstrer din ekspertviden– og høst gevinsten

Givers gain i forretningsverdenen. Desto mere værdi, du gratis kan forære dine kunder, desto gladere bliver de for dig – og desto flere penge bruger de hos dig i fremtiden.

  • Demonstrer din ekspertviden, hvor din målgruppe kan se det – og forvent købeklare kunder til gengæld
  • Fokuser på at løse dine kunders problemer
  • Bliv top-of-mind hos din målgruppe.

At give din viden væk fungerer præcis ligesom, når du får en gave, og du får en øjeblikkelig trang til at gengælde tjenesten.

Men hvordan kommer du i en situation, hvor du kan hjælpe dine kunder? Og hvad skal du hjælpe dem med?

Den bedste måde at forære værdi til dine kunder på er ved at hjælpe dem med at løse deres problemer. At gøre deres liv nemmere.

Det kunne fx være, at du via research finder ud af, hvad dine kunder har af spørgsmål til det produkt, du sælger.

Eksempel på at give værdi gratis til kunder

Lad os sige, at du sælger støvsugere, og kunden fremfor alt gerne vil vide, hvordan man bevarer sugeevnen så lang tid som muligt.

For at hjælpe din kunde kan du fx lave blogindlæg og videoer, der demonstrerer de tips og tricks, du har oparbejdet gennem dine mange år i branchen.

At besvare dine kunders spørgsmål er den ikke-irriterende måde at gøre opmærksom på sig selv på. Det er den gode måde at være top-of-mind hos dine kunder, så de altid tænker på dig, når de skal bruge det, du sælger.

4. Fremhæv dine selling points vigtige steder – og bliv ved med at gentage dem

Som selvstændig er det vigtigt, at dine kunder forstår nøjagtigt, hvad du sælger, og hvordan du skaber værdi – hvordan du adskiller dig fra konkurrenterne.

Den kommunikation sker gennem dine selling points.

  • Hvad gør din forretning unik og værdifuld?
  • Hvordan styrker din ydelse kunden?
  • Hvordan hjælper du kunden med at tjene flere penge, blive bedre, blive mere attraktiv osv.?

Eksempel:

Hvis du sælger en kompleks softwareløsning, skal du, i stedet for at gå i dybden med de tekniske specifikationer, beskrive, hvordan den sparer medarbejderne for x antal timer hver uge på kedelige administrative opgaver. Og den pointe skal du fremhæve igen og igen!

Sørg for at gentage dine selling points på flere forskellige platforme, så kunden ikke er i tvivl om din værdi. Det kan fx være på din hjemmeside, på dine sociale medier og i brochurer.

I gennemsnit skal vi eksponeres for det samme budskab 7 gange, før vi køber – husk på det!

5. Brug Call To Actions – fortæl kunden, hvad du vil have dem til at gøre!

Forestil dig, at du får kundens opmærksomhed med et fedt LinkedIn-opslag, et hjælpsomt blogindlæg eller en værdifuld annonce.

Og forestil dig så, at du lader være med at fortælle kunden, hvad du egentlig vil have dem til – at kontakte dig, give dig deres e-mailadresse eller købe dit produkt.

Forestil dig, at kunden er så vild med dig, at de hellere end gerne vil bruge deres penge på dig – men de ved simpelthen ikke, hvad du vil sælge til dem!

Et katastrofe-scenarie!

Derfor er det så vigtigt at bruge Call To Actions, når du kommunikerer noget ud. Hvis kunden er kommet ind på din hjemmeside via et blogindlæg, kan du runde blogindlægget af med at bede kunden skrive sig op til dit nyhedsbrev.

Eller hvis du har skrevet et LinkedIn-opslag, der hjælper andre med at være en bedre leder, kan du slutte opslaget af med at tilbyde et 30 minutters gratis online kursus.

Det vigtige er, at du hele tiden har en plan for din salgstragt.

6. Brug Social Proof – få andre til at sige, hvor god du er!

Det er altid mere effektivt at få andre til at sige, hvad man kan, og hvor dygtig man er – i stedet for at man selv skal stå og råbe det ud til hele verden.

Den sidste metode er bare mindre troværdig og en smule selvsmagende. Den første metode er derimod meget effektiv og kaldes Social Proof.

Du kan fx opnå Social Proof med følgende kanaler:

  • Anmeldelser fra kunder
  • Referencer fra tidligere arbejdsgivere
  • Medlemskab af brancheforening
  • Artikler om dig og din virksomhed.
Du kan med fordel begynde at indsamle anmeldelser og referencer fra tidligere kunder, som har haft en positiv oplevelse med dig.

På samme måde kan du, hvis du er freelancer, bruge referencer fra tidligere arbejdsgivere og kollegaer, som har nydt at arbejde sammen med dig og kan stå inde for dine evner.

Eller du kan inddrage branchefæller, som du jævnligt samarbejder med. Du kan også blive medlem af brancheorganisationer, som via dit medlemskab siger god for dig og din forretning.

Når du så har indsamlet disse anbefalinger af dig, kan du bruge det på din hjemmeside og andre synlige steder, hvor mulige kunder uundgåeligt støder på det. I dag bliver vi eksponeret for mellem 6.000 og 10.000 reklamer hver eneste dag. Og for at kunne skære igennem støjen bliver du simpelthen nødt til at være troværdig.

Og det er der masser af muligheder for med Social Proof!

Husk, at muligheden for at indsamle Social Proof ikke kommer af sig selv. Glade kunder, der vil anbefale dig, kommer, når du lykkes med den gode kundeoplevelse.