• 8 vigtige FAQ om den nye ansættelsesbevislov

    Hos Frie Selvstændige får vi rigtig mange spørgsmål omkring den nye ansættelsesbevislov.

    Vi har samlet 8 FAQ i denne artikel.

    Ny ansættelsesbevislov

    8 vigtige FAQ om den nye ansættelsesbevislov

1. Hvornår træder loven i kraft?

Loven trådte i kraft 1. juli 2023. Det betyder, at oplysningspligten om ansættelsesvilkår gælder for alle medarbejdere, der er ansat fra 1. juli og frem.

Nogle regler – herunder regler om, at du som arbejdsgiver ikke må lave forbud mod bibeskæftigelse – gælder for alle medarbejdere, uanset hvornår de er ansat, dvs. uanset om de er ansat før eller efter 1. juli.

2. Hvornår har jeg som arbejdsgiver pligt til at udlevere en ansættelseskontrakt?

Det har du, når en medarbejder ifølge aftale eller faktuelt arbejder i gennemsnit 3 timer om ugen over en 4 ugers periode.

Du skal også udlevere en ansættelseskontrakt, hvis du ikke kan garantere en medarbejder et minimum antal timer.

Endelig skal du oplyse om de nye vilkår via ny kontrakt eller tillæg til medarbejdere, der er ansat før 1. juli, hvis de anmoder om det. Dette skal i så fald ske inden for 8 uger.

3. Hvornår skal jeg senest udlevere en kontrakt til min medarbejder

Det skal du senest 7 kalenderdage efter ansættelsens start. Visse vilkår skal gives inden for en måned, men vi anbefaler, at hele kontrakten udleveres samlet inden for 7 dage efter ansættelsens start.

4. Kan jeg ændre i vilkårene, hvis min medarbejder er ansat før 1. juli, og jeg udleverer en opdateret kontrakt?

Nej, den nye lov skal anses som en skærpelse af dine forpligtelser som arbejdsgiver. Som altovervejende udgangspunkt skal du respektere eksisterende arbejdstid, form og goder, som medarbejderen har.

Har du særlige gunstige vilkår, eks. ekstra feriedage, privat arbejdsmarkedspension, barnets første sygedag, skal de med over i den opdaterede kontrakt.

5. Hvornår skal jeg senest udlevere et evt. tillæg, hvis jeg ændrer i mine medarbejderes ansættelsesvilkår?

Det skal du senest på det tidspunkt, hvor ændringen træder i kraft.

Du skal i øvrigt huske at iagttage evt. varsel for en eller flere vilkårsændringer, ligesom der kan være et saglighedskrav ved evt. ændringer.

Har du spørgsmål hertil, så kontakt os endelig på 63 13 85 50.

6. Min medarbejder kan arbejde på forskellige tidspunkter. Kan jeg aftale varierende arbejdstid med min medarbejder?

Ja, men du skal iagttage de skærpede krav, som den nye lov stiller til varsling mv., for at du kan benytte dig af variabel arbejdstid. Reglerne er komplicerede, men vi forklarer dem gerne for dig.

7. Jeg vil helst ikke have, at min medarbejder tager arbejde andre steder. Kan jeg lave et forbud mod bibeskæftigelse?

Nej, du må ikke længere have et generelt forbud mod bibeskæftigelse. Der kan dog være tilfælde, hvor et arbejde ved siden af ikke kan forenes med den stilling, medarbejderen er ansat i hos dig. Kontakt os for at høre mere, hvis det er aktuelt for dig.

8. Hvad sker der, hvis jeg ikke overholder reglerne i loven?

Du kan blive pålagt at skulle betale en godtgørelse til medarbejderne, hvis du ikke overholder oplysningspligten eller de nye minimumsrettigheder. Desuden kan du blive pålagt at skulle betale en godtgørelse, hvis du afskediger en medarbejder eller lignende, fordi vedkommende har gjort krav på sine rettigheder efter loven.

Kontakt os

Har du flere spørgsmål til den nye ansættelsesbevislov, er du altid velkommen til at ringe til Frie Selvstændige på 63 13 85 50.