• “Jeg indfrier mit potentiale og udfolder min virksomhed”

    Virksomhedsrådgivningen hos Frie Selvstændige giver Tilde Malou Sommerbjerg gejst, motivation og medvind. Hun har fået styrket sin selvtillid som selvstændig og har udviklet nye måder at sælge sine ydelser på ved at “sælge uden at sælge”.
    Tilde Malou Sommerbjerg

    “Jeg indfrier mit potentiale og udfolder min virksomhed”

Hvordan sælger man, selvom man ikke kan lide at sælge? Det spørgsmål har været omdrejningspunktet for den virksomhedsrådgivning, som 40-årige Tilde Malou Sommerbjerg har fået og fortsat får hos Frie Selvstændige.

Hun er oprindeligt uddannet Cand.merc. og arbejdede med organisationsudvikling og HR, men har siden uddannet sig til certificeret psykoterapeut og har i dag Virum Psykoterapi og Det Personlige Værksted, som henvender sig til henholdsvis private og virksomheder.

Omdrejningspunktet er mennesker i udvikling. I Virum Psykoterapi tilbyder hun bl.a. psykoterapi, parterapi, workshops og retreats, og Det Personlige Værksted arbejder med ledelsescoaching, teamudvikling og medarbejdertrivsel.

"Husker du mersalg?"

Selvstændige, som sælger selvudvikling, kan også selv have brug for udvikling, og det var et spørgsmål fra virksomhedsrådgiver Carina Brix, som kickstartede parløbet.

– Jeg kontaktede Frie Selvstændige for at tale om et juridisk spørgsmål i forhold til et tilbud, jeg skulle give, men fik Carina i tale. Under samtalen spurgte hun mig, om jeg huskede at lave mersalg? siger Tilde Malou Sommerbjerg og fortsætter:

– Hun ramte noget, for det med at sælge var jeg hverken begejstret for eller god til. Mit arbejde er meget båret af relationen, og jeg vil for alt i verden ikke have, at mine kunder skal tro, at jeg vil lokke dem i "sælgerfælder". Med hensyn til virksomhederne havde jeg faktisk opgivet kanvas og konkluderet, at opgaverne måtte komme via mit netværk.

Går sine egne veje i markedsføringen

Ifølge Tilde Malou Sommerbjerg blev hendes "blokering" ikke mindre af, at hun selv er meget træt af fx Facebook.

– Det er lidt ligesom, når man er på stranden nogle steder, og der hele tiden kommer nogle over for at vil sælge den ene mere fantastiske souvenir end den anden, imens man prøver at have en samtale med ens venner – med Facebook foregår det bare på ens telefon. Men i dag er de sociale medier bare svære at komme udenom, hvis man vil gøre opmærksom på sig selv og sin virksomhed.

– Jeg har talt med Carina om, at jeg skal gå mine egne veje, så jeg bevarer autenticiteten i det, jeg gør. Altså sælge uden at sælge ved at dele ud af den viden, erfaring og de metoder, jeg har tilegnet mig i over 10 år, og lade folk blive interesserede ad den vej. Det, jeg især elsker ved mit arbejde som parterapeut, er, at jeg ændrer mine kunders liv og parforhold til noget bedre. Og hvis jeg kan inspirere til et bedre liv – også til dem, der ikke har sessioner hos mig – ved at sprede den gode energi, bidrager det til min mission som parterapeut, siger Tilde Malou Sommerbjerg.

Hun producerer derfor podcasten Det Spirituelle Parforhold, hvor hun taler om parforhold med andre parterapeuter, sexologer og lignende. Og hvor en stor del af omdrejningspunktet også er den naturlige forskel, der er på kønnene – det maskuline og feminine.

 

Podcast er et megafedt medie, og jeg hygger mig med at producere dem og tale med inspirerende eksperter. Samtidig har jeg startet en lukket Facebookgruppe, som hedder Kærlighedstemplet. Det er et fortroligt rum, hvor deltagerne udveksler erfaringer om parforhold, og hvor jeg kommer med indspark. Begge tiltag er markedsføring, hvor jeg deler ud af det, jeg kan. Tilde Malou Sommerbjerg.

 

Styrket selvtillid som selvstændig

Hvad angår kold kanvas i Det Personlige Værksted, er der også tænkt nye tanker sammen med virksomhedsrådgiveren.

– Vi har lavet en spørgeguide, som jeg går frem efter, når jeg ringer til nye virksomheder. Med den får jeg både præsenteret mig selv og spurgt til medarbejdertrivslen i virksomheden uden at virke konfronterende. Jeg er ydmyg og oprigtigt interesseret og får ofte gang i en god dialog. Mit slogan er, at hvis medarbejderne er virksomhedens motor, hvornår har de så sidst været til service? Jeg har specialiseret mig i mandsdominerede arbejdspladser – primært i auto- og håndværkerbranchen. Som Carina siger, vil folk gerne købe noget af en ekspert, forklarer Tilde Malou Sommerbjerg og fremhæver det måske allervigtigste aspekt af virksomhedsrådgivningen:

– Jeg har fået styrket min selvtillid som selvstændig. Jeg ved, at det, jeg tilbyder, giver resultater – uanset om det er et parforhold eller en virksomhed, som bliver bedre kørende. Det husker jeg på, når jeg sælger og laver kanvas, for så føler jeg ikke, at jeg trænger mig på. Det perspektiv, jeg især har taget med fra rådgivningen med Carina, er, at jeg med mine kunder har et samarbejde, hvor vi udveksler værdi i form af ydelser og penge, og hvor vi skal ramme en balance, så begge parter føler, det har været en god byttehandel, siger Tilde Malou Sommerbjerg og understreger:

- Virksomhedsrådgivningen hos Frie Selvstændige hjælper mig til at indfri mit potentiale og udfolde min virksomhed. Jeg har fået mere mod og nye perspektiver – og flere kunder og øget indtjening. Når man som jeg elsker at lære og udvikle sig, er det fedt at have sin egen virksomhedsrådgiver.