Er der tid til det hele, bliver der leveret kvalitet til kunderne, er medarbejderne glade? Og er det stadig sjovt at gå på arbejde?
Med andre ord: Kan du stå for arbejdspresset?
I dette indlæg kommer vi med konkrete tips til, hvordan du håndterer det store arbejdspres, du ofte står med som selvstændig. Uanset om du er webshopejer, VVS’er eller noget helt tredje.
Hvorfor skal du vide, hvor meget arbejdspres du kan klare?
97 % af adspurgte selvstændige akademikere siger, at de er tilfredse med arbejdet, når arbejdsmængden er passende. På samme måde er der færre stressede selvstændige blandt gruppen med en passende arbejdsmængde.
Akademikere er selvfølgelig ikke repræsentative for alle selvstændige. Men vi tager undersøgelsen med, fordi der kan gemme sig en universel sandhed i den – også hvis du er frisør, butiksejer eller bager.
For føler vi os ikke bare bedst tilpas, når vi har tilstrækkeligt at lave – uden at vi føler os pressede til at nå tingene på rekordtid?
Positive og negative effekter ved arbejdspres
Som selvstændig skal man kunne meget selv, og mange selvstændige trives i en rolle med mange "hatte" og et stort arbejdspres.
Der er positive effekter ved arbejdspres, for når du lykkes med mange opgaver, får du typisk øget:
- Energi
- Selvtillid
- Motivation
- Følelse af kontrol og kompetence.
Alle fire er effekter, der smitter positivt af på din virksomhed.
De negative effekter ved arbejdspres kan derimod være:
- Stress
- Forværret helbred – både fysisk og psykisk
- Dårlige resultater i din virksomhed.
Det er vigtigt at passe på dit vigtigste aktivt i din virksomhed – nemlig dig selv. Det får du svært ved, hvis du bliver overmandet af arbejdspres.
Desto længere tid du kan befinde dig i en optimal balance af arbejdspres, hvor der er lige fordeling af krav og ressourcer, desto bedre er det for dig og din virksomhed.
Lær dine grænser at kende
Det er altså en stor fordel at kende sine arbejdsmæssige grænser som selvstændig – at have overblik over, hvor stort arbejdspresset ideelt set bør være.
Når du kender dine grænser for arbejdspres, kan du altså nemmere:
- Vide, hvornår du bør sige nej til nye kunder
- Strukturere din kalender, fordi du ved, hvor meget du kan nå på en dag
- Sænke risikoen for stress og udbrændthed
- Finde dit arbejde meningsfyldt.
Det er fordele, der batter i det samlede regnskab – både det økonomiske og det personlige.
En god måde at sortere i arbejdspresset og sætte grænser på kan være at sortere i opgavernes vigtighed. Det kan du fx gøre ved at lave et skema over dine opgaver på en uge.
Når du har gjort det, kan du sortere efter, hvad du bruger mest tid på, og hvad der giver dig mest energi. Du kan derefter enten outsource de opgaver, du ikke gider lave – det kunne fx være revision og markedsføring – eller effektivisere dine processer, så du bruger kortere tid på det.
På den måde får du tid til det, du virkelig brænder for.
Hvordan finder du din grænse?
Den mest "kendte" slags selvstændige, den romantiserede iværksættertype vi oftest ser i medierne, er Superman-typen. Personen, der kan klare det hele uden at få sved på panden og skaber millionforretninger med fire timers søvn og 16-timers arbejdsdage.
Det er dog langt fra sikkert, at du også er den type. Og derfor er det vigtigt, at du identificerer din grænse for arbejdspres. Men det er lettere sagt end gjort, og det kræver, at du investerer i at lære dig selv at kende.
Der er ikke nogen nem vej til at lære dine grænser for arbejdspres at kende, så du må i gang med en klassisk trial and error proces.
Prøv dig selv af: Hvilken arbejdsmængde trives du med?
Hvis du efter 60 dage i træk med 12-timers arbejdsdage stadig er flyvende og lykkelig, kan du jo sagtens fortsætte med det.
Men hvis du derimod begynder at mærke de klassiske tegn på stress og udbrændthed, når du når op på for mange ugentlige arbejdstimer, skal du for alt i verden lytte til din krop.
Disse tegn er klare indikatorer på, at du er presset ud over din grænse:
- Du tænker konstant på arbejde, selvom du egentlig ikke har lyst til det
- Du har fysiske symptomer som hjertebanken, hovedpine og svimmelhed
- Du har svært ved at sove og lav appetit
- Du har en kort lunte.
Hvis du kan nikke genkendende til ovenstående, er du sandsynligvis ramt af for hårdt arbejdspres. Og så er det med at passe på.
Det er bare sværere at arbejde fra en hospitalsseng.
Kan du overhovedet sige nej som selvstændig?
Med en usikker indkomst - et vilkår som selvstændig - kan det være utrygt at sige nej til en opgave. Du kan hurtigt tænke:
- "Jeg kan ikke sige nej, for så vælger kunden bare min konkurrent, som overtager vores relation"
- "Jeg har travlt nu, men det har jeg ikke nødvendigvis i fremtiden – derfor skal jeg tage alt, jeg kan få".
Som selvstændig kan du derfor føle dig "tvunget" til at sige ja til alt – uanset hvor mange bolde der i forvejen er i luften.
Dermed kan arbejdspresset hurtigt overstige din kapacitet, medmindre du inddrager weekender, aftener og ferier. Og det har selvfølgelig omkostninger for dig, hvis du havde glædet dig til at have ferie og samtidig havde brug for det.
Men det har samtidig omkostninger for dine nærmeste, som havde glædet sig til at være sammen med dig. Generelt kan det gå ud over din work-life balance.
Det er derfor en afvejning, du må foretage – måske kan du leve med maksimalt arbejdspres og ingen ferie i et par år, hvorefter du vil skrue ned på lavere blus.
Måske vil du fra start sætte en klar grænse, så du altid kan være der for dig selv og dine nærmeste. Det er noget, du må gøre op med dig selv.
Hvad kan du gøre, hvis du finder dig selv i en periode med mere arbejdspres, end du kan klare?
Der er heldigvis flere muligheder, men ingen af dem kommer uden konsekvenser. Du kan starte med at få et overblik over kilderne til arbejdspresset, og så kan du vurdere, om der er nogle af kilderne, du kan påvirke bedre end andre:
- Har du for mange kunder, der skal leveres til samtidig, og kan du skubbe en deadline eller to?
- Er én kunde særligt tidskrævende, og kan du eventuelt undvære den omsætning og stoppe samarbejdet?
- Tager en ny ansættelse, tilbygning eller udvidelse al din tid, og kan den udskydes?
Som selvstændig vil du helst servicere kunderne bedst muligt, og derfor kan det være svært at bede om at udskyde deadlines. Og nogle kunder er da også krævende og vil stoppe samarbejdet ved de mindste problemer. Det skal du være opmærksom på.
Men nogle kunder vil også gerne møde dig i dine svære tider. Du vil gerne dem, de vil gerne dig, I har haft et godt samarbejde – så hvorfor ikke få det til at virke?
I sidste ende kan det være nødvendigt at træffe en hård beslutning – din fritid eller arbejdet? Husk dog på dette: En høj indkomst er ikke værd at få stress for. Du skal altid prioritere din trivsel.
Hvad kan du gøre for at lette arbejdspresset og sikre en højere værdi i arbejdet?
Først og fremmest kan du komme back to basics – og få styr på de essentielle ting på privatfronten:
- Gode relationer til familie og venner
- Sund og nærende kost
- God søvn hver nat
- Hyppig motion og frisk luft.
Dernæst er det vigtigt, at du fokuserer din energi på de kritiske opgaver i forretningen. Afslut det vigtigste først – så er det ude af verden, og du bruger ikke mental båndbredde på det. Brug dine mest effektive arbejdstimer på det, der skaber værdi i forretningen.
Når/hvis du så på et tidspunkt i løbet af dagen bliver træt og ufokuseret, kan du vælge at svare på de "ligegyldige" mails. Her gør det trods alt ikke så meget, hvis du lige får sendt en dårlig mail af sted. Men det gør noget, hvis din kerneydelse halter i kvalitet.
Dernæst hjælper det mange at holde privatliv og arbejdsliv så adskilt som muligt. Det kan du læse mere om i flere af vores indlæg i kategorien "Trivsel" og "Work-life balance".
Husk desuden, at vi hos Frie Selvstændige altid hjælper vores medlemmer med gratis rådgivning om trivsel og arbejdspres.