De fleste af os bruger omkring halvdelen af vores vågne timer på at arbejde. Og måske tænker vi også på vores arbejde, selvom vi har fri. Vores arbejdsliv betyder meget for vores trivsel og liv generelt.
Derfor er det vigtigt, at vi en gang imellem stopper op for at overveje, hvad der egentligt betyder noget for os, når vi går på arbejde. Og i sidste ende også, om vi er tilfreds med, hvor vi er, eller vi skal søge efter en ny arbejdsplads, hvor vi trives bedre. Det kan også være, at du søger job og gerne vil blive klogere på, hvad der egentligt er vigtigt for dig, når du skal finde en ny arbejdsplads. Uanset hvilken situation du står i, kan du blive klogere i guiden her.
Vurdér din arbejdsplads - hvad er vigtigt for dig?
Du kan vurdere, hvad der er vigtigt for dig ud fra forskellige områder. Find noget at skrive ned på og overvej, hvilke af følgende eksempler der er vigtige for dig:
- Gode muligheder for at udvikle mig, fx gennem uddannelse og kurser
- Spændende opgaver, hvor jeg bruger mange af mine kompetencer
- Opgaver, hvor jeg har medbestemmelse
- Gode muligheder for at avancere internt i virksomheden
- Fleksibilitet, eksempelvis i form af mulighed for flextid
- Kort transporttid til og fra arbejde
- Mulighed for at deltage i sociale arrangementer med mine kollegaer uden for arbejdstid
- En god chef, der arbejder efter en ledelsesstil, som passer mig
- Gode personalegoder, fx i form af firmabil
- Et godt arbejdsmiljø, hvor man forebygger stress
- Gode kollegaer og et godt samarbejde
- Rolige, fysiske rammer, hvor jeg kan arbejde uden meget larm
- Firmaets image, etik og moral
- At jeg føler, at mit arbejde gør en forskel.
Er du undervejs kommet i tanke om flere ting, der er vigtige, når du vælger arbejdsplads, så tilføj dem til listen.
Hvad er vigtigst for dig?
Med listen i hånden kan du nu begynde at rangere, hvad der er vigtigt for dig, når du vælger arbejdsplads. Vægter du gode muligheder for efteruddannelse og kurser højt? Eller er det vigtigere, at du kan få arbejdet til at passe ind i et travlt familieliv? Find frem til 3-5 områder, der er vigtige for dig.
Når du har fundet frem til de vigtigste områder, skal du vurdere, om din nuværende arbejdsplads indeholder de ting. Det kan eksempelvis være, at du er kommet frem til, at du har brug for at booste din faglige udvikling, så du kan styrke din markedsværdi. Eller det kan være, at du savner en bedre balance mellem arbejde og fritid.
Hvis din virksomhed ikke giver mulighed for det nu, så overvej, om du kan gøre noget for at ændre på det. Hvis det ikke kan lade sig gøre, kan du overveje, om du skal bruge din nye viden som springbræt til at finde en bedre arbejdsplads for dig.
Søger du job, kan du bruge din viden, når du skal finde din nye arbejdsplads. Sørg for at få spurgt ind til de ting, som er vigtige for dig, når du bliver kaldt til samtale.
Savner du sparring?
Har du brug for vejledning og gode råd til at afklare, hvad der skal til for, at du trives på din arbejdsplads, så kontakt en karrierekonsulent hos Frie. Vi hjælper dig godt på vej til det arbejdsliv, du ønsker.