Hvis din virksomheds momspligtige omsætning er under 5 mio.kr. årligt, skal du indberette moms hvert halve år.
Er din virksomhed nystartet, skal du indberette moms kvartalsvis i mindst 1½ år. Herefter undersøger Skattestyrelsen din virksomheds omsætning og ændrer eventuelt din afregningsperiode, så du skal indberette hvert halve år.
Halvårsfrister for moms 2024/2025
- 1. marts 2024 (for perioden 01.07.-31.12.2023)
- 2. september 2024 (for perioden 01.01.-30.06.2024)
- 3. marts 2025 (for perioden 01.07.-31.12.2024).
Frister for kvartalsvis afregning 2024/2025
- 1. marts 2024 (for perioden 01.10.-31.12.2023)
- 3. juni 2024 (for perioden 01.01.-31.03.2024)
- 2. september 2024 (for perioden 01.04.-30.06.2024)
- 2. december 2024 (for perioden 01.07.-30.09.2024)
- 3. marts 2025 (for perioden 01.10.-31.12.2024)
Vigtigt!
Selvom du ikke har haft køb eller salg i virksomheden i den seneste momsperiode, skal du stadig momsindberette. Her skal du blot indberette et ’0’. Hvis du ikke indberetter, skal du betale en afgift på 800 kr.
Brug Betalingsservice og undgå problemer med ’5-dages reglen’
Hvis du bruger Leverandørservice (Betalingsservice), så kan du indberette, når det passer dig, og sætte betalingen til fx dagen før fristen (tidligst fem dage før fristen). Så kommer betalingen ind til tiden, uden at du behøver at tænke mere på det. Ellers kan du nemlig først betale tidligst fem dage før fristen. Du kan tilmelde dig Leverandørservice på skat.dk.
Få hjælp på skat.dk
Moms er ikke altid enkelt, og det kan være en stor opgave at få de rigtige tal klar. Fx blander nogle virksomheder private og erhvervsmæssige udgifter sammen. Det er vigtigt at holde dette adskilt, ligesom det er vigtigt at have den nødvendige dokumentation for regnskabet.
Noget af det kan undgås ved at have en god bogføringspraksis. Lav din bogføring løbende og brug eventuelt et bogføringsprogram.
På skat.dk finder du bl.a. en bogføringsguide, som kan hjælpe dig med at bogføre dine bilag korrekt og se, hvad du kan trække fra i regnskabet. Med en god, løbende bogføring bliver den næste momsindberetning også nemmere.
Få mere hjælp og indberet på skat.dk/huskmoms.
Sådan tjekker Skattestyrelsen din indberetning
Når du har gjort dit arbejde og har indberettet moms, så starter arbejdet i Skattestyrelsen med at tjekke tallene. De samler og analyserer løbende data, og en del kontrol sker helt automatisk og digitalt.
Selvom Skattestyrelsen tjekker tal og oplysninger løbende, så er det vigtigt, at du selv har styr på reglerne og på den moms, du skal betale. Skattestyrelsen gør deres bedste for at vejlede dig, men i sidste ende er det dit ansvar. Læs evt. mere om Skattestyrelsens kontrolarbejde på skat.dk/skattekontrol.