Det er ikke muligt at være verdensmester til alt – men det betyder ikke, at du ikke bør stræbe efter at gøre det så godt som muligt.
Din første ansatte – vær klar til at lede, før vedkommende starter
Du kan ikke lede den forkerte medarbejder rigtigt.
Derfor skal du først og fremmest bruge meget tid og energi på at vælge den rette medarbejder. Hellere brug for meget end for lidt tid på at sikre, at kemien spiller – både personligt og fagligt.
Det koster mellem 14 og 25 ugers løn at lave en ansættelse. Det afhænger selvfølgelig af, hvor kompleks stillingen og virksomheden er, men generelt er det både tidskrævende og omkostningstungt at investere i en ny medarbejder.
En fejlansættelse er derfor en ekstra dyr affære, da du i så fald skal starte forfra med processen.
Det betyder så også, at når du først finder den perfekte ansatte, skal du være klar. Med det mener vi, at du skal være din rolle bevidst:
- Find ud af, hvad du er god til
- Se i øjnene, at du er knap så god til andre ting.
Når du har den viden, kan du arbejde strategisk med dit lederskab. Du kan arbejde udenom eller udbedre dine svagheder, og du kan udnytte dine styrker. Hvis du er i tvivl om dine styrker og svagheder, skal du sørge for først at blive klar til lederrollen.
Husk: Det er dig, der skal sætte retningen – og du kan ikke slappe af, bare fordi du har fundet den rette ansatte. Det er først nu, at det store arbejde med oplæring begynder.
Hvordan leder du dine medarbejdere til succes?
En god måde at lede dine medarbejdere til succes er ved at stille dem et simpelt spørgsmål:
– Hvordan kan jeg hjælpe dig med at få succes i din stilling?
Et åbent spørgsmål som dette får tankerne i gang og tvinger både dig og medarbejderen til at blive konkrete. Medarbejderen får sat ord på sine arbejdsopgaver, og du bliver klar over din rolle i forhold til at hjælpe med at få dem løst bedst muligt.
Som succesfuld leder skal du derudover lykkes med følgende:
- Håndter konflikter, før de løber løbsk
- Hav en positiv og opløftende attitude – hver dag
- Sæt grænser og rammer for dine ansatte
- Fejr succeserne sammen!
Som leder er den gode stemning dit ansvar. Det betyder, at du skal tage konflikterne i opløbet – både internt mellem medarbejderne og mellem dig selv og en medarbejder. Det er vigtigt, at du håndterer problemerne, før de kommer ud af kontrol.
Den ansatte har store forventninger til dig. Og hvis du begynder at se opgivende ud, kan du godt forvente, at det smitter af.
De fleste trives bedst med en balance mellem krav og ressourcer. Derfor skal du både lade din ansatte udforske stillingen på egne præmisser, men samtidig sætte rammerne for stillingen, så den ansatte har en klar retning at gå ud fra.
Men alt skal ikke være sure pligter: Husk nu at dele succesoplevelserne! Især i en lille virksomhed har alle en stor rolle at udfylde, og derfor fortjener alle at føle sig som en central del af milepælene. Gør dine medarbejdere ekstra integrerede og engagerede ved at fejre både de små og store sejre sammen.
Til sidst: Hvad er god ledelse egentlig?
God ledelse er et vidt begreb – måske bedst afspejlet i, at den årlige omsætning for managementrådgiverbranchen er over 20 milliarder, med en stor del af den omsætning allokeret til lederudvikling.
Fordi god ledelse er så svær en størrelse at arbejde med, er det umuligt at sige noget generelt om ledelse som en absolut størrelse. Det vil altid afhænge af dine personlige kvalifikationer og typen af din virksomhed.
Som leder kan du dog med fordel følge disse generelle råd, så vidt det giver mening for dig og din virksomhed:
- Gå forrest
- Vær klar til at støtte, når der er behov for det
- Udstik retninger. Når du ved bedst, skal du vise det
- Tro på dig selv
- Udøv klar og tydelig kommunikation
- Vær pålidelig, beslutsom og empatisk
- Vis omsorg for dem, der har det svært.