Personlig branding handler om, hvordan du fremstår over for omverdenen. Det handler om det billede, andre har af dig. Men hvor kan andre få viden om dig, og hvordan finder du frem til det?
Du brander dig selv mange steder
Ved blot at være til, efterlader du aftryk på verden. Og de aftryk fortæller om, hvem du er, hvad du kan, og hvilke værdier du har. Alle de aftryk er samlet set dit "brand". Og dit brand er både online og offline.
Her kan du brande dig selv online:
- Gennem profiler på sociale medier, fx Facebook, Instagram, YouTube og LinkedIn
- Søgeresultater ved at søge på dit navn på Google
- Gennem din egen hjemmeside eller din arbejdsplads’ hjemmeside
- I blogindlæg, artikler og statusopdateringer
- I jobdatabaser.
Her kan du brande dig offline:
- Jobansøgninger og jobsamtaler
- Netværksgrupper og -arrangementer
- Gennem dit arbejde
- Visitkort
- Fritidsinteresser
- Kurser og seminarer
- Gennem dit tøj, din fremtoning og din mimik.
Der er altså et utal af måder, hvor du fortæller om, hvem du er, hvad du kan, og hvad der betyder noget for dig.
Tre trin til at undersøge dit personlige brand
Du kan undersøge dit brand ved at svare på tre spørgsmål:
- Hvor brander jeg mig henne i dag?
- Hvem brander jeg mig over for?
- Hvad fortæller min branding om mig?
Sådan gør du
- Lav en liste over, hvor du brander dig selv
For at få sat ord på din personlige branding, skal du derfor bruge tid på at lave en brain-storm og skrive alle de områder ned, hvor du brander dig. Når du har lavet en bruttoliste med steder, hvor du brander dig selv, skal du som det næste finde ud af, hvem du rammer med din personlige branding. - Hvem brander du dig over for?
En ting er, hvilket indtryk du giver omverdenen af dig. Noget andet er, hvem din branding rammer.
Tag et kig på din liste og skriv ved hvert punkt, hvem der ser din branding. Hvem når du med din personlige branding i dag? Hvem fortæller du om, hvem du er, hvad du kan, og hvad der betyder noget for dig? - Hvordan fremstår du over for andre?
Når du har fået kortlagt, hvad du sender af budskaber og til hvem, skal du til sidst finde ud af, hvad dit personlige brand er. Hvad fortæller din personlige branding om dig i dag?
Kig på de forskellige steder, du brander dig, og skriv ned, hvilket billede andre får af dig, og det du kan. Har du taget et nyt kursus, viser det, at du er interesseret i at lære nyt og holde dig opdateret. Går du til faldskærmsudspring signalerer det, at du er vild med ekstremsport og at prøve grænser af. For blot at nævne nogle eksempler.
Når du har kortlagt, hvor og hvordan du brander dig, kan du til sidst overveje, om du fremstår, som du ønsker. Ellers kan du lægge en plan for at få det brand, du drømmer om.
Mangler du sparring på dit personlige brand?
Hvis du gerne vil blive klogere på dit personlige brand, kan du kontakte en af vores karriererådgivere hos Frie på 63 13 85 50. Vi giver gerne sparring på, hvordan du optimerer dit personlige brand.